پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شمع‌های غوطه‌ور شده (شمع‌های ساده و باریک)


شمع‌های غوطه‌ور شده (شمع‌های ساده و باریک)
ساختن این شمع‌ها بسیار آسان می‌باشد، با یک شکل باریک و زیبا و کیفیتی بی‌نظیری که شمع‌های تولید شدهٔ کارخانجات هم نمی‌توانند جای آنها را بگیریند. این شمع‌ها را می‌‌توانید به‌صورت دوتائی در یک زمان با غوطه‌ور کردن فیتیله در یک ظرف عمیق محتوی موم ذوب شده درست کنید و زمانی که این شمع‌ها را به‌صورت لایه لایه در رنگ‌های مختلف می‌سازید بی‌نهایت رضایت‌بخش می‌باشند و هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کنند این شمع‌ها را می‌توانید به‌تدریج با هر بار غوطه‌ور شدن در موم به ضخامت مورد نظر برسانید. ظرف‌های مخصوص غوطه‌ور کردن را می‌توانید در اندازه‌های مختلف از فروشگاه‌های مخصوص بخرید اما از قوطی‌های خالی مواد غذائی هم می‌توانید استفاده نمائید البته طول ظرف غوطه‌ور کردن شما باید به اندازه طول شمعی باشد که می‌خواهید بسازید. برای مثال، ظروفی که به طول ۳۰ و عرض ۱۳ سانتی‌متر می‌باشد ۳ کیلوگرم موم سرد می‌گیرد.
تذکری برای غوطه‌ور کردن شمع‌ها: برای موفقیت در ساختن این شمع‌ها به‌کار بردن یک دماسنج دقیق بسیار سخت است، اگر موم بسیار داغ باشد زمانی که شمع را غوطه‌ور می‌کنید لایه موم فرم گرفته قبلی را که آخرین غوطه‌ور شدن بوده ذوب می‌کند و سطح صاف پایان شمع خراب خواهد شد. متناوباً مومی که خیلی سرد باشد در اطراف شمع لکه‌های سفید و قلنبه‌هائی ناقص ایجاد می‌شود. بنابراین شما به مقداری تمرین نیاز دارید تا به‌طور کامل در شمع‌سازی مهارت پیدا کنید. درجه ذوب موم در ۸۲ درجه سانتی‌گراد (۱۸۰ درجه فارنهایت) برای غوطه‌ور کردن نهائی لازم نمی‌باشد ولی شمع را به‌طور زیبائی صاف جلوه می‌دهد. یک فیتیلهٔ بلند را طوری در دست بگیرید که گوئی بین آنها آهن‌ربا می‌باشد و سپس در موم داغ غوطه‌ور کنید و همزمان یک جفت شمع بسازید و وقتی که به ضخامت مورد نظر شما رسید آنها را روی دو میخ یا چوب به‌طور جدا از هم قرار دهید تا سرد شوند و تقریباً یک ساعت قبل از روشن کردن آنها را بگذارید تا خشک شوند.
▪ مواد لازم برای ساختن شمع‌های غوطه‌ور شده
موم پارافین، ظرف فلزی برای غوطه‌ور کردن، یک قابلمه بزرگ، قاشق یا یک میله برای هم زدن، دماسنج مخصوص موم، رنگ مخصوص (از مداد شمعی به جای رنگ می‌توانید استفاده کنید)، یک فیتیله بلند به‌طول ۶۰ سانتی‌متر هر جفت شمع ۲۵ سانتی‌متری، چاقوی تیز.
۱. پارافین را در ظرف غوطه‌ور کردن بریزید. آن‌را روی قابلمهٔ پر از آب قرار دهید و آب باید تا نیمه ظرف غوطه‌ور کردن برسد آب را حرارت دهید تا موم حل شود و گاهگاهی آن‌را هم بزنید. درجه حرارت محلول موم را با دماسنج اندازه بگیرید و زمانی که به ۷۱ درجه سانتی‌گراد (۱۶۰ درجه فارنهایت) رسید حرارت را پائین آورید.
۲. برای رنگ‌کردن موم، تکه‌های جامد رنگ را اضافه کنید و همانطور که اضافه می‌کنید هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. رنگ معمولاً سریع قوی می‌شود، بنابراین مواظب باشید زیاد رنگ اضافه نکنید، اگر می‌خواهید رنگ مورد نظرتان را قوی کنید، شما همیشه می‌توانید رنگ بیشتری به موم ذوب شدهٔ باقی‌مانده اضافه نمائید. اگرچه مجبور خواهید شد دوباره آن‌را حرارت دهید.
۳. دقت کنید که دماسنج در موم نیفتد، اگر این اتفاق افتاد آن‌را به ۷۱ درجه سانتی‌گراد (۱۶۰ درجه فارنهایت) برسانید. فیتیلهٔ بلند را از وسط بگیرید، و هر دو انتها را در موم غوطه‌ور کنید طوری‌که به اندازه ۵ سانتی‌متر از هر طرف انگشتانتان باقی بماند. وقتی که فیتیله‌ها را غوطه‌ور می‌کنید آرام آنها را تکان دهید و حدود ۳ ثانیه در موم نگه دارید.
۴. حدود ۳ دقیقه فیتیله‌های غوطه‌ور شده را بگذارید تا سرد شوند. و این یک ایدهٔ خوبی است که چیزی را که می‌توانید آویزان کنید آماده نمائید و فیتیله‌ها را روی آن طوری که با هم برخورد نکنند آویزان کنید تا سرد شوند. عمل غوطه‌ور کردن و خشک کردن را تا وقتی که شمع شما به ضخامت مورد نظر برسد تکرار کنید و این کار ممکن است که از ۱۵ تا ۳۰ مرتبه باشد.
۵. سطح بیرونی شمع را صاف و بی‌عیب نمائید، درجه حرارت موم را اضافه کنید وبه ۸۲ درجه سانتی‌گراد (۱۸۰ درجه فارنهایت) برسانید سپس شمع‌ها را در حدود ۳ ثانیه در موم غوطه‌ور کنید و بگذارید تا سرد شوند. وقتی که آنها سرد شدند ته آنها را با چاقو طوری مرتب کنید که صاف قرار بگیرند و قبل از اینکه آنها را روشن کنید حدود یک ساعت بگذارید تا سرد شوند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید