چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اف-۱۴ تام‌کت


اف-۱۴ تام‌کت
اف-۱۴ پس از پرتاب موشک فونیکساف-۱۴ تام‌کت هواپیمای جنگنده دو موتوره، مافوق صوتی، دو سرنشین و مجهز به سیستم بال متغیر ژئومتریک است. این هواپیما در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان سریعترین هواپیمای موجود و هواپیمای جاسوسی تاکتیکی از ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ استفاده میشد. این هواپیما بعد از اینکه مجهز به سیستم هدف گیری مادون قرمز در شب (LANTIRN) و سیستم پرواز سطح پائین گردید حملات موشکی دقیقتری را انجام داد.
این هواپیما در سال ۱۹۷۲ به عنوان جایگزین هواپیمای اف-۴ فانتوم ۲ به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده در آمد. و بعد ها که آمریکا با رژیم شاه ایران رابطه خوبی داشت در سال ۱۹۷۶به ایران صادر شد. این هواپیما محصول شرکت گرومن برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده. هواپیمای اف-۱۴ تامکت در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶ در نیروی دریایی امریکا به عنوان یک هواپیمای فعال بازنشسته شد و هواپیمای اف-۱۸هورنت جایگزین آن شد. [۱]
● پیدایش
طرح تولید اف-۱۴ هنگامی مطرح شد که برتری هواپیمای روسی میگ-۲۵ بر هواپیمای اف-۴ فانتوم آشکار گردید و برای مقابله با بمب‌افکن‌های روسی نیاز به یک هوا پیمای ناو نشین بال متغیر همانند هواپیمای اف۱۱۱-B اما با نداشتن ایرادات آن حس می‌شد.
● تاریخچه هواپیمای اف-۱۴ تامکت در ایران
نوشتار اصلی را بخوانید: تاریخچه اف۱۴ تامکت در ایران
پس از ایالات متحده آمریکا، ایران تنها کشوری است که دارای این نوع جنگنده‌است. نیروی هوایی شاهنشاهی ایران ۸۰ فروند از این هواپیما سفارش داد که ۷۹ فروند آن به ایران تحویل داده شد و هواپیمای آخر به دلیل قطع رابطه ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا داده شد. در حال حاضر این جنگنده تنها در ایران درحال سرویس دهی می باشد.
از مشکلات اف-۱۴ تامکت این است که سرویس دهی و عملیاتی کردن ان بسیار مشکل است بطوری که گاهی اوقات نیروی دریایی امریکا از نگهداری ان عاجز بود.
جنگنده اف-۱۴ هنوز در نیروی هوایی ایران به‌کار می‌رود و جزو جنگنده‌هایی است که در طول جنگ ایران و عراق بسیار توسط ایران استفاده می‌شد. به همین دلیل تعدادی از این جنگنده‌ها یا نابود شده‌اند یا عملاً غیر قابل استفاده‌اند. اما واحد مهندسی نیروی هوایی با بهسازی قطعات آن توانسته این هواپیما را تا حدودی به روز نگه دارد. تامکت های ایران از نوع اولیه است و با تامکن های امریکایی تفاوتی ندارد. تعدادی از این جنگنده‌ها در پایگاه‌هوایی خاتمی در نزدیکی اصفهان نگهداری می شود.
● تجهیزات الکترونیک
اف-۱۴ در حال شلیک موشک ایم-۷ اسپروبرترین قابلیت این هواپیما را می‌توان تجهیزات جنگ الکترونیک بسیار پیشرفته آن دانست. به‌طوری که این هواپیما قادر است ۲۴ هدف هوایی را به طور هم‌زمان رهگیری نموده و در آن واحد به سمت ۶ هدف موشک شلیک کند. این قابلیت در کنار موشک بسیار قوی و دقیق فونیکس (AIM-۵۴A)، اف َA ۱۴ را به نوعی منحصر به فرد نموده‌است به طوری که در آمریکا به نام Top Gun یا سلاح برتر شناخته می‌شود.
● مدل های مختلف اف-۱۴ تامکت
اف-۱۴ ای
اف-۱۴ بی
اف-۱۴ دی

منبع
ویکی پدیا انگلیسی
منبع : ویکی پدیا


همچنین مشاهده کنید