پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱ ژوئیه ۲۰۰۵ ـ نظم جهانی در قرن۲۱: ایجاد توازن نیروها و حذف انحصار حهانی قدرت


یکم ژوئیه ۲۰۰۵ در جریان دیدار «هو جین تائو» رهبر چین از روسیه، دو دولت «اوراسیا» و همپیمان در سازمان شانگهای سندی را امضا کردند که عنوانش را «اعلامیه نظم جهانی در قرن ۲۱ » داده و از آن پس سیاست های خود را برپایه آن قرارداده اند.
در این اعلامیه، هو و پوتین ـ مردان قدرتمند چین و روسیه ـ تاکید بر ایجاد توازن نیروها در جهان و حذف انحصار حهانی قدرت کرده و متعهد به تحقق آن شده اند که این قاعده، پس از فروپاشی شوروی، عملا بر جهان حکمفرما نبوده است.
در این سند همچنین حذف استاندارد دوگانه در روابط بین المللی و از جمله مبارزه با تروریسم و تحمیل مدلهای معّین به کشورها برای اداره امور خود درخواست شده است.
«هو» ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ برای چندمین بار ظرف یک سال وارد مسکو شده بود تا با پوتین پیرامون تحکیم و گسترش مناسبات اقتصادی ـ سیاسی دو کشور، امور نظامی و نفت و افزایش حجم مبادلات تا میزان ۸۰ میلیارد دلار در سال، همکاریهای دو کشور در مقابله با تهدید منافع دوکشور، و بالاخره امنیت آسیای میانه مذاکره کند.
در پی سرد شدن مناسبات مسکو و واشنگتن در سه سال اخیر، اعلامیه ژوئیه ۲۰۰۵ مسکو اهمیت بیشتری به خود گرفته است. تلاش آمریکا به گسترش ناتو به قلمرو شوروی سابق و قصد آن دولت به استقرار سیستم دفاع ضدموشکی و رهگیری در نزدیکی مرزهای روسیه دو عامل عمده سردشدن مناسبات روسیه با آمریکا بوده است.
عکس بالا، هو و پوتین را یکم ژوئیه ۲۰۰۵ در کرملین نشان می دهد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید