پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اف-۱۶ فایتینگ فالکن


اف-۱۶ فایتینگ فالکن
اف-۱۶ فایتینگ فالکن (در انگلیسی: F-۱۶ Fighting Falcon - به معنای: شاهین رزمنده) جنگنده سبُک، کوچک و بسیار چابک آمریکایی است که شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات متحده آمریکا می‌ساخته است. نقش اصلی این هواپیما، پشتیبانی جنگنده‌های بزرگ‌تر مانند اف-۱۵در درگیری‌های هوایی و حملات زمینی است.
۲۴ کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند و مدل‌هائی از آن در ژاپن و ترکیه ساخته می‌شود. نیروی هوایی شاهنشاهی ایران چند فروند از این هواپیما را سفارش داد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، هیچکدام از هواپیماهای سفارش شده به ایران تحویل داده نشدند.
این جنگنده مدرن، با انواع فناوری های منحصر به فرد خود، نقش بسزایی در برتری هوایی نیروهای جنگنده ایفا می‌کند. از جمله اینکه این جنگنده از نظر تعمیرات و آماده شدن برای عملیات، بسیار سریع و ساده است .
● تاریخچه ساخت
پرواز اف-۱۶ نمایشی بر فراز شهر نیویورکطی دهه ۱۹۶۰، نیروی هوایی و دریایی آمریکا دریافتند که به جنگنده‌ای نیاز دارند که بتواند با موشکهای دقیق و پیشرفته، از پس ماموریتهای سخت برآید. آنها نیازمند جنگنده ای سریع، دارای میدان پروازی زیاد و مجهز به سیستم رادار بسیار قوی بودند. تا آن زمان این دو نیرو از جنگنده های اف-۱۱۱ و اف-۴ فانتوم برای ماموریتهای دوربرد و میانبرد خویش استفاده می‌کردند. تجربیات جنگ ویتنام به آنها نشان داد که نمیتوانند با سیستم‌های موشکی قدیم چندان موفق باشند.
منبع : ویکی پدیا


همچنین مشاهده کنید