چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ازدواج عامل استقلا ل اقتصادی جوان


ازدواج عامل استقلا ل اقتصادی جوان
ازدواج از آن جهت که باعث استقلا ل اقتصادی دختر و پسر جوان می گردد نیز دارای اهمیت است. زیرا دو جوان با ازدواج با یکدیگر، درحقیقت در پی تشکیل یک خانواده ی مستقل هستند ، و خانواده ی جدید ، درآمدی مستقل می طلبد که با آن خود را از دیگران بی نیاز کند. همین استقلا ل اقتصادی است که به مرد جوان تحرک بیشتری می بخشد تا زندگی خود را تأمین سازد ؛ این چنین مردی است که اسلام او را چون سربازی درجبهه می داند که در راه خدا می جنگد . از این نظرگاه ، اسلام توسعه ی اقتصادی خانواده را یکی از اثرات مهم ازدواج می داند و تأکید می کند که درصورت عدم استطاعت مالی زن و مرد برای ازدواج، خداوند آنان را از فضل و رحمت خود بی نیاز می سازد.
زیرا انسان بعد از ازدواج ، خود را شدید اً مسئول حفظ همسر و آبروی خانواده و تأمین نیازهای زندگی می داند؛ به همین دلیل تمام ابتکار ، استعداد وتوان خود را به کار می گیرد و در حفظ درآمدهای خود و صرفه جویی در آن تلاش می کند و در مدت کوتاهی می تواند بر فقر چیره گردد.بی جهت نیست که امام صادق – علیه السلام – می فرماید :
" رزق و روزی ، همراه همسر و فرزندان است".
در روایتی دیگر چنین آمده است:
" مردی خدمت پیامبر گرامی اسلام – صلی الله علیه و آله – رسید و از تهی دستی و نیازمندی شکایت کرد ؛ پیامبر- صلی الله علیه وآله – فرمود : ازدواج کن " ؛ او نیز ازدواج کرد و از نظر اقتصادی ، در کار او گشایش پیدا شد".
جامعه شناسی امروز نیز، بر خلاف پیشینیان که خانواده را قبل از هر چیز یک سازمان اقتصادی می دانستند، خانواده را نهادی می داند که کارکردهای متفاوتی را بر عهده دارد؛ یکی از این کارکردها ، کار کرد اقتصاد ی و برطرف کردن نیازهای مادی است . اگر چه برخی از اقتصاد دانان امروز، پا را از این نیز فراتر نهاده ، ازدواج را یک شرکت و بنگاه اقتصاد ی می دانند.
" دیوید فریدمن" یکی از این افراد است ، او در تعریف اقتصادی ازدواج می نویسد:
"ازدواج یک بنگاه اقتصادی است، توافقی است میان یک زن و یک شوهر، تا در، درآمد یکدیگر ، مسکن و التذاذ جسمی سهیم باشند و فعالیت های تولیدی مانند طبخ غذا ، نظافت منزل ، شستن ظروف و تربیت فرزندان در یکجا متمرکز گردد.
از این دید، انگیزه ی ازدواج ، وجود صرفه جویی های مبتنی برمقیاس تولید است . علاوه برآن برای تشکیل خانواده از اصل تقسیم کار استفاده شده است. بنابراین می توان گفت که ازدواج نوعی ویژه از بنگاه اقتصادی دو نفره است ".
دیدگاه اسلام دراین مورد ، دیدگاهی کاملاً متفاوت است . زیرا تشکیل خانواده در اسلام امری مقدس و معنوی است و نمی توان آن را با ابزار های تحلیلی اقتصادی و تئوری های مادی تفسیر کرد.
اگر چه با تشکیل خانواده ، زن و مرد به طور طبیعی در درآمد ، مسکن و... با یکدیگر شراکت دارند و ازدواج موجب صرفه جویی و پایین آمدن سرانه ی هزینه ی زندگی می گردد ولی مبنای ازدواج دراسلام بر این گونه امورنیست و در حقوق قانونی و شرعی خانواده از چیزی به عنوان اصل تقسیم کار، سخنی به میان نیامده است. زیرا اسلام هرگز مسئولیت کارهای منزل را به عهده ی زن نگذاشته و حتی از نظر حقوق قانونی ، زن علاوه بر دریافت نفقه ، حق مطالبه ی وجه ، برای شیردادن کودک و انجام کارهای منزل دارد. ولی با این حال بر اساس موازین اخلاقی و انسانی از او می خواهد که درخدمت رفاه شوهر و فرزندان باشد و به همین خاطر است که پیامبر گرامی اسلام – صلی الله علیه وآله – می فرماید:
" جهاد زنان ، نیکوهمسرداری کردن است ".
منبع : موسسه خانواده مطهر


همچنین مشاهده کنید