جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ ژوئیه سال ۶۰۵ ـ لشکرکشی غیر ضروری ایران به سوی روم شرقی


۱۲ ژوئیه سال ۶۰۵ میلادی، ارتش ایران به تصمیم خسرو پرویز، شاه وقت، برای جنگ با روم شرقی از دو سمت - جنوب شرقی و جنوب غربی - به سوی قلمرو این کشور به حرکت درآمد. واحد های این دو ستون پس از تصرف سوریه و ارمنستان، در سال ۶۰۸ (دو سال پیش از بعثت پیامبر اسلام) از کوههای «تاروس» گذشتند تا به سوی قسطنطنیه (استانبول امروز) پیش تازند.
«تاریخ» از این لشکر کشی به عنوان جنگ غیر ضروری که باعث تضعیف هردو امپراتوری و بعدا رفتن هر دو دولت ــ یکی پس از دیگری شد نام برده است.
این تجربه تاریخی در قرون معاصر سبب شد که بسیاری از ملل از جمله ایالات متحده آمریکا در قوانین اساسی خود «جنگ غیر لازم» را منع کنند. بسیاری از اصحاب نظر لشکر کشی آمریکا به عراق و تصرف این کشور در بهار سال ۲۰۰۳ میلادی را یک جنگ غیر ضروری خوانده اند. پس از توپ و تشرهایی که دولت واشنگتن در زمستان ۲۰۰۵ و ژانویه ۲۰۰۶ به ایران زد و اخطارهایی را که در رابطه با فعالیت های هسته ای داد و احتمال حمله نظامی می رفت مفسران آمریکایی در مقالات خود در مارس ۲۰۰۶ ضمن یادآوری لشکرکشی غیرضروری سال ۶۰۵ خسروپرویز به روم، اندرز دادند که سیاست «کابوی بازی» که ممکن است به جنگ غیر ضروری منتهی شود کنار گذارده شود که بعدا انعطاف هایی در این سیاست مشاهده شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید