جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ ژوئیه ۱۹۸۴ ـ جری فرارو


۱۲ ژوئیه ۱۹۸۴ ـ جری فرارو
دوازدهم ژوئیه ۱۹۸۴ والتر ماندیل Walter Mandale نامزد مقام ریاست جمهوری آمریکا از سوی حزب دمکرات در انتخابات نوامبر همان سال، بانو جرالدین فرارو Geraldine Ferarro چهل و هشت ساله عضو مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک را به عنوان نامزد معاونت خود اعلام داشت و گفت که او نه تنها خواسته است که صفحه تازه ای در تاریخ دمکراسی آمریکا باز کند بلکه بگوید که انتخاب مردها ، ثروتمندان و سفید پوستها دمکراسی نیست؛ دمکراسی یعنی رای دادن همه و رای گرفتن بدون تبعیض.
«فرارو» قبل از ورود به عالم سیاست، آموزگار دبستان بود و پس از شرکت در کلاسهای شبانه مدرسه حقوق، بازپرس و وکیل دعاوی شده بود.
ماندیل در آن سال رقیب رونالد ریگن رئیس جمهوری وقت بود که شکست دادنش به نظر آسان نمی رسید. تعیین جرالدین فرارو می توانست به جلب آراء زنان کمک کند. ماندیل و فرارو مبارزه سختی کردند ولی همچنان که پیش بینی می شد موفق نشدند. از خصوصیات انتخابات آن سال همین تعیین یک زن برای نخستین بار در تاریخ آمریکا به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا بود. آمریکاییان به نامزد معاونت به چشم رئیس جمهوری احتمالی( در صورت فوت و یا برکناری و مرض شدید رئیس جمهور) می نگرند و در رای دادن دقت می کنند. در آمریکا، نامزد ریاست جمهوری و نامزد معاونت روی یک تیکت نوشته می شود و آراء دریافتی مشترک خواهد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید