جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ ژوئیه ۲۰۰۴ ـ ۶۰ هزار میلیشیا در افغانستان در سال ۲۰۰۴ - برای افغانستان باید راه حل افغانی پیدا کرد


۱۲ ژوئیه ۲۰۰۴ ـ ۶۰ هزار میلیشیا در افغانستان در سال ۲۰۰۴ - برای افغانستان باید راه حل افغانی پیدا کرد
حمید کرزای رئیس جمهور افغانستان ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۴ اعلام کرد که میلیشیای افغان (افراد مسلحی که تابع سران محلی معروف به «وار لرد» هستند) بدتر از طالبان عمل می کنند و باید خلع سلح شوند.
کرزای گفت که نخستین گام دولت باید خلع سلاح میلیشیای محلی باشد که شمار آنان در افغانستان تا این تاریخ (۱۲ ژوئیه ۲۰۰۴) ۶۰ هزار تن برآورد شده است و تا آوریل آینده (سال ۲۰۰۵) دست کم هفتاد درصد آنان باید کنار بروند و در این زمینه در حال مذاکره با آمریکا، ناتو و سازمان ملل است.
کرزای گفت که وجود میلیشیا و ارتش های کوچک محلی متعلق به سران مناطق مانع از انجام برنامه های دولت، مخصوصا مبارزه با فساد اداری - اقتصادی و عمران کشور می شود و کارشکنی همین میلیشیا باعث شده است که نتوان در کارنامه دولت افغانستان بیش از نمره «دی - D» وارد ساخت که قابل قبول نیست. من بیش از این نمی توانم میلیشیای خصوصی را تحمل کنم؛ زیرا این افراد حیات مردم را تهدید می کنند و دست از ارعاب بر نمی دارند و تا فعالیت آنان ادامه داشته باشد پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
کرزای که تا زمان بیان این مطلب دو سال و نیم بر افغانستان حکومت کرده بود افزود که دولت آمریکا باید از تجربه افغانستان بهره گیری کند و در عراق امکان ادامه حیات به میلیشیا و افراد مسلح که اطراف سرشناسان را گرفته اند ندهد. با وجود این، کرزای گفت که نمی خواهد با سران مناطق با خشونت رفتار کند و سیاست او در این زمینه تا کنون بر مدارا کردن با آنان استوار بوده است.
در آن زمان (ژوئیه ۲۰۰۴) اصحاب نظر را عقیده بر این بود که استفاده از پیمان کاران آمریکایی برای اقرار گرفتن از دستگیر شدگان و افراد در معرض سوء ظن در افغانستان بر پیچیدگی اوضاع افزوده است زیرا این پیمان کاران با فرهنگ افغانها آشنا نیستند. رفتار آنان باعث شد که ماموران افغان اخیرا سه پیمان کار را که زندان اختصاصی ایجاد کرده بودند بازداشت کنند. سابقه کار نشان می دهد که سران مناطق افغانستان را که سالهاست عملا خودمختار بوده اند و مورد حمایت مردم محل هستند نمی شود تهدید کرد و انتظار واکنش نداشت و اظهارات کرزای نوعی تهدید غیر مستقیم آنان بوده است. باید کاری کرد که در افغانستان از جنگ داخلی جلوگیری شود (و به صورت عراق درنیاید) که اگر افغانستان در یک جنگ داخلی دیگر درگیر شود پایان آن قابل پیش بینی نیست. وضعیت عراق افغانها را روشن ساخته است. برای مسئله افغانستان باید راه حل افغانی پیدا کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید