سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

داکتی‌نومایسین Dactinomycin آنتی‌بیوتیک


این دارو دارای اثر باکتریو استاتیک بر روی برخی باتری‌های گرم منفی، گرم مثبت و برخی قارچ‌ها می‌باشد، تا حدی فعالیت کاهنده ایمنی نیز دارد این دارو از سد خونی ـ مغزی نمی‌گذرد.
● داگرون Dacron
نامی است که کمپانی دوپونت برای یک پلیمر ـ الیاف پولی تی‌لن تره فتالیت ـ که جان رکس و هین فیلد (۱۹۶۶ ـ ۱۹۰۱) و ژ.ت.دیکینسون در سال ۱۹۴۱ در انگلستان گسترش و تکامل بخشیدند و هین فیلد و دیکینسون لیف مصنوعی جدید خود را تری‌لنه نامیدند.
در همان زمان که وهین فلید و دیکینسون در حال کار روی تری‌لنه بودند. نایلون به‌وسیله والاس هام‌کاروتر (۱۸۹۶ ـ ۱۹۳۷) که یک نفر شیمیدان آمریکائی در شرکت دوپونت بود اختراع گردید و در سال ۱۹۳۵ معرفی شد. رایون در ۱۸۹۲ که نوعی لیف مصنوعی دیگر است اختراع گشت و کاربرد هر دوی این لیف‌ها قرین موفقیت بود.
الیاف داکرون با گرمایش پلیمرو از یک ظرف فلزی سوراخ‌دار خیلی ریز گذرانیده می‌شود چون این الیاف از میان دستگاه‌های نورد با سرعت‌های متفاوت گذشت دارای استحکام لازم و مقاومت در برابر گرمای تا ۲۵۶ درجه سانتی‌گراد می‌گردد و لیف دلخواه پارچه بافی شناخته و مورد استفاده واقع شد. در بافت پارچه همراه با الیاف طبیعی یا خود به تنهائی بکار رفته و می‌رود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید