پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ ژوئیه سال ۱۹۷۹ ـ نگاهی کوتاه به تفسیر برخی رسانه ها به مناسبت سالگرد روی کار آمدن صدام، و اشاره به استفاده نخست وزیر موقت از محافظ خارجی!


۱۸ ژوئیه سال ۱۹۷۹ ـ نگاهی کوتاه به تفسیر برخی رسانه ها به مناسبت سالگرد روی کار آمدن صدام، و اشاره به استفاده نخست وزیر موقت از محافظ خارجی!
برخی از رسانه ها که تشدید حملات گروههای مقاومت و انفجارهای انتحاریدر عراق در یک هفته منتهی به ۱۸ ژوئیه از جمله حمله به اسکورت وزیر دادگستری دولت انتقالی عراق را منتشر کرده اند این انفجار های پرتلفات را که هدف بیشتر آنها مقامات عراقی و موسسات دولتی این کشور بوده است به حساب سالگرد روی کار آمدن صدام حسین گذارده و نوشته اند که هدف قرار دادن سازمانها و مقامات دولت موقت عراق و کمتر از گذشته سراغ نظامیان آمریکایی رفتن، پیامی است به دولت آمریکا که به سران این دولت بفهمانند که آنان زیر بار دولت دست نشانده و تبعیدی های بازگشته نمی روند. صدام ۱۸ ژوئیه در سال ۱۹۷۹ پس از کناره گیری حسن البکر از ریاست جمهوری عراق بر جای او نشست و سمت دبیر کل حزب بعث ، و رئیس شورای عالی انقلاب عراق را هم بر عهده گرفت و به این ترتیب تا آوریل ۲۰۰۳ که توسط ارتش آمریکا بر کنار شد ۲۴ سال بر عراق حکومت کرد. وی از ژوئن ۱۹۶۸ که حزب بعث منحصرا زمام امور عراق را به دست گرفت حکمران اصلی و پشت پرده عراق بود. صدام در زمان البکر معاون او بود. بسیاری از روزنامه ها تفسیرهای ۱۶ تا ۱۸ ژوئیه خود را به حکومت ۳۵ ساله حزب سوسیالیستی بعث برعراق اختصاص داده و سئوال کرده بودند که آیا خارج ساختن کامل و سریع جامعه عراق به ویژه نسل تحصیلکرده از تفکر و روش بعثی امکان پذیر است؟.
برخی از روزنامه های اروپا از روش رسانه های آمریکایی که «ایاد علاوی» را در گزارشهای خود رهبر عراق ذکر می کنند انتقاد کرده و نوشته بودند که در جهان، همه می دانند که علاوی از سوی دولت آمریکا و به خواست این دولت نخست وزیر دولت انتقالی شده است و از رابطه طولانی او با سازمانهای اطلاعاتی آمریکا باخبرند.
یکی از این روزنامه ها عکسی را (که در بالا آمده است ) در صفحه اول خود چاپ کرده بود که علاوی را در حال بازدید از یک صحنه انفجار انتحاری پرتلفات در مرکز بغداد که سه روز پیش از آن روی داده بود نشان می دهد. این روزنامه در زیر عکس که نشان می دهد همه محافظان علاوی خارجی و با موی روشن هستند نوشته است: چرا نخست وزیر به پلیس عراقی اعتماد ندارد و محافظان او را پیمانکاران خارجی با موی روشن و چشمان آبی تشکیل می دهند؟. او حتی فراموش کرده که به آنان بگوید کلاه برسر بگذارند تا خارجی بودنشان از رنگ مویشان آشگار نشود.
در انفجار انتحاری ۱۷ژوئیه ۲۰۰۴ بغداد ، اسکورت سنگین "مالک الحسن" وزیر دادگستری دولت انتقالی عراق هدف قرار گرفت که ضمن آن شش تن از جمله پنج نفر از محافظان! الحسن کشته شدند ولی به خود او آسیبی نرسید. این انفجار به فاصله کمی از خانه الحسن روی داد. وی دقایقی پیش از آن، خانه را به قصد اداره اش ترک گفته بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید