چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بن لا‌دن رهبر مرده تروریستی؟!


بن لا‌دن رهبر مرده تروریستی؟!
کدام یک از این دو مورد در آستانه نابودی قرار دارد؛ اسامه بن لا‌دن رهبر القاعده یا تلا‌ش سازمان اطلا‌عاتی آمریکا ( سیا) برای دستگیری وی؟ تلا‌ش برای شکار رهبر القاعده تا کنون بی نتیجه بوده است و گزارش های تکراری و نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه بن لا‌دن شدیدا بیمار است و حتی در آستانه مرگ قرار گرفته است. پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان در سال ۲۰۰۲ گفته بود که بن لا‌دن از بیماری کلیه رنج می برد و زمانی که او در افغانستان به سر می برد، به یک دستگاه دیالیز نیاز پیدا کرده بود. در همان سال یک افسر ارشد مبارزه با تروریسم اف بی آی گفت: من به شخصه فکر می کنم که بن لا‌دن دیگر در قید حیات نیست.اما از آن زمان تا کنون، بن لا‌دن در چند نوار ویدئویی ظاهر شد که بیش از گذشته شاداب تر و در سلا‌متی کامل به نظر می رسید.
اکنون سیا گزارشی را تهیه کرده است که طی آن اعلا‌م می کند بن لا‌دن به مدت طولا‌نی دچاربیماری کلیه است و تنها چند ماه با مرگ فاصله دارد . این آژانس به تشریح و اعلا‌م لیستی از تجهیزات پزشکی می پردازد که بن لا‌دن به آن نیاز دارد. یک مقام آگاه به این گزارش که طی ۶ الی ۹ ماه گذشته تهیه شده است،می گوید: این گزارش بر پایه مداواهای پزشکی بن لا‌دن چنین نتیجه گیری می کند که انتظار می رود بن لا‌دن بیش از ۶ تا ۱۸ ماه دیگر به خاطر بیماری زنده نباشد. چنین پیش بینی به همراه اطلا‌عات موجود نشان می دهد که بن لا‌دن یک رهبر تروریستی مرده است. افرادی که از نزدیک شبکه تروریستی القاعده را بررسی می کنند چنین گزارشی هایی را غیر موثق می دانند. پل پیلا‌ر کارشناس و معاون سابق مدیر مرکز مبارزه با تروریسم سیا می گوید: این گزارش تنها تلا‌شی برای تشخیص وضعیت بن لا‌دن از هزاران مایل فاصله است! فراگوس تانسند که ماه نوامبر گذشته از سمت‌ریاست‌شورای‌امنیت‌ملیآمریکا کناره گیری کرد نیز می گوید: من همه این گزارش‌ها ( در خصوص وضعیت سلا‌متی بن لا‌دن) را خوانده ام، اما هیچ یک از این گزارش ها نسبت به دیگری متقاعد کننده تر نبود. اما سیا به نوبه خود ادعاهای نسبت داده شده به این گزارش را رد می‌کند.
پال گیمیگلیانو یک سخنگوی سیا می گوید: من هیچ کسی را که با این گزارش آشنا باشد نیافتم. اگر بن لا‌دن واقعا در شرف مرگ باشد،رسانه ها بدون تردید آن را تحت پوشش قرار می دهند. از یک طرف مرگ بن لا‌دن آرزویی است که دولت آمریکا پیش از حملا‌ت ۱۱ سپتامبر برای تحقق آن تلا‌ش می کرد اما مرگ بن لا‌دن با بیماری کلیه، دقیقا آن چیزی نیست که آمریکا در ذهن دارد. یک مقام فعلی ارشد ضد تروریسم می گوید:آیا این مساله به مانند یک تراژدی نیست که به رغم تلا‌ش های انجام گرفته، بن لا‌دن از ابتلا‌ به یک بیماری و به جای آنکه به دست نیروهای ائتلا‌ف کشته شود،بمیرد؟ اما با در نظر گرفتن موثق بودن تشخیص بیماری بن لا‌دن و تهدید مداومی که القاعده در سراسر جهان مطرح می کند،می توان گفت که این موضوع ناچیزترین نگرانی آمریکاست.
منبع : روزنامه آفتاب‌یزد


همچنین مشاهده کنید