جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ / Friday, 23 February, 2018

نقش حیاتی و ضروری آهن درتوانایی های انسانی


نقش حیاتی و ضروری آهن درتوانایی های انسانی
آهن یكی از تركیبات حیاتی و ضروری هموگلوبین است كه اكسیژن را از طریق خون به تمام قسمت های بدن می رساند و در بسیاری از عملكردهای متابولیسمی بدن نیز نقش حیاتی و مهمی ایفا می كند. كمبود آهن باعث كم خونی و كاهش میزان هموگلوبین خون می شود.آهن برای شكل دهی هموگلوبین - عامل قرمز رنگ خون - حیاتی است.
آهن موجود در هموگلوبین با اكسیژن تركیب و به خون منتقل می شود و از طریق خون به همه ارگان ها و بافتهای بدن می رسد، بدن دارای ۳‎/۵ تا ۴‎/۵ گرم آهن است كه ۲‎/۳ گرم آن در هموگلوبین وجود دارد. بقیه آهن در كبد و مغز استخوان و طحال ذخیره می شود.
باید توجه داشت كمبود آهن باعث كم خونی شده و به اتمام رسیدن ذخیره آهن در بدن باعث متوقف شدن تركیب هموگلوبین در بدن می شود. از علائم كم خونی می توان به خستگی، كم توانی و كم طاقتی ، تنگی نفس، سردرد، بیخوابی، كاهش اشتها و رنگ پریدگی اشاره كرد. همه این علائم مربوط به كاهش اكسیژن در بافت ها و ارگان ها است. آهن علاوه بر این ها نقش مهمی در سیستم دفاعی بدن ایفا می كند. افرادی كه میزان آهن بدنشان كم است مقاومت كمتری در مقابل ابتلا به عفونت ها دارند. حتی كاهش آهن باعث ایجاد نقص در عملكرد مغز و در نوزادان باعث كاهش توانایی یادگیری و مشكلات رفتاری می شود.
منابع آهن:
آهن در دو نوع متفاوت وجود دارد. آهن خون تنها در بافت های حیوانی موجود است در حالی كه آهن غذاهای گیاهی به عنوان آهن بدون خون شناخته می شود.اندام ها آهن بدون خون را كمتر از آهن خون جذب می كنند. آهن حدود ۱ تا ۱۰ درصد از غذاهای گیاهی و ۱۰ تا ۲۰ درصد از غذاهای حیوانی جذب بدن می شود.
میزان جذب آهن تحت تأثیر عوامل دیگر نیز قرار دارد،مثلاً تركیباتی مثل فسفات، اكسالات و فیتات موجود در غذاهای گیاهی مانع جذب آهن می شوند. فیبر نیز مانع جذب آهن می شود. ویتامین C ، شكر و آمینواسیدها میزان جذب آهن بدون خون را افزایش می دهند.غذاهای غنی از ویتامین C شامل مركبات، فلفل سبز، سبزیجات برگدار سبز تازه نیز میزان جذب آهن را افزایش می دهند.
از بهترین منابع گیاهی غنی از آهن می توان به تمام غلات و حبوبات، سبزیجات برگدار سبز ،عدس، لپه، لوبیا چیتی ومیوه های خشك اشاره كرد.
میزان آهن مصرفی:
نوزادان تا ۳ ماه: ۱‎/۷میلی گرم (روزانه)
نوزادان ۴ تا ۶ ماه: ۴‎/۳ میلی گرم(روزانه)
نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه: ۷‎/۸ میلی گرم(روزانه)
كودكان ۱ تا۳ سال: ۶‎/۹ میلی گرم(روزانه)
كودكان ۴ تا ۶ سال: ۶‎/۱ میلی گرم(روزانه)
كودكان ۷ تا ۱۰ سال: ۸‎/۷ میلی گرم (روزانه)
نوجوانان و جوانان ۱۱ تا ۱۸ سال: ۱۱‎/۳ میلی گرم (روزانه)
مردان ۱۹ تا .....: ۸‎/۷ میلی گرم (روزانه)
زنان ۱۱ تا ۴۹ سال: ۱۴‎/۸ میلی گرم (روزانه)
زنان ۵۰ سال و بیشتر: ۸‎/۷ میلی گرم (روزانه)

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

یادآوری چند نکته در امر تغذیه به جهت جذب بیشتر غذا


یادآوری چند نکته در امر تغذیه به جهت جذب بیشتر غذا
۱) به آرامی غذا بخورید کاملاً‌ غذا را بجوید تا به خوبی با بزاق آغشته و هضم آن آسان شود .
۲) غذا را باید با توجه به جوانب روانی - تغذیه ای و مطابق با ذائقه فردی تهیه کنید ، به نحوی که اشتها آور باشد .
۳) میوه یا سبزی مصرفی بهتر است از یک نوع باشد . به همین ترتیب نباید یک شیرینی یا یک مخلوط از غلات را بعد از سیب زمینی یا ماکارونی یا برنج مصرف کرد .
۴) اگر در یک وعده غذایی ، گوشت ، ماهی و تخم مرغ و یا انواع سبزی ها با هم وجود دارند ، باید مخلوطی که به مصرف می رسد ،‌از مقدار کل گوشت یا سبزی در نظر گرفته شده بیشتر نباشد ( مثلاً اگر توصیه شده است که ۹۰ گرم گوشت مصرف شود می توان به جای آن ۳۰ گرم گوشت به اضافه ۳۰ گرم ماهی و یک عدد تخم مرغ استفاده کرد ) .
۵) نوشیدن مایعات همراه با غذا ، موجب رقیق شدن شیره معده می شود و در نتیجه هضم غذا طولانی میشود . بنابراین همراه با غذا نباید بیش از یک تا دو لیوان مایعات نوشید . اما در فاصله دو غذا باید حتماً مایعات نوشید تا نیاز بدن به آب تأمین شود . در طول روز باید حدود ۲ لیتر نوشیدنی مصرف شود ( یک آشامیدنی در محل تمرین همراه خود داشته باشید ) .
۶) غذا باید در یک ساعت مشخص و ثابت و در محیطی آرام صرف شود تا هضم آن راحت تر انجام گیرد . مقدار مصرف رژیم غذایی ورزشکار برحسب نیاز کمی و کیفی فرد تنظیم می شود . با توجه به اهمیت تعادل وزن می توان این مطلب را توجیه کرد . میانگین نیاز روزانه یک ورزشکار بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری انرژی است . اما باید بدانیم که نیاز افراد بر حسب وضع جسمانی متغیر است و بعضی از افراد برای این که به حال تعادل درآیند ، باید تا ۵ هزار کیلوکالری بیشتر انرژی دریافت کنند ، در صورتی که عده ای دیگر با ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری یا کمتر بحال تعادل می رسند . ورزشکاران باید به متخصص تغذیه خود کمک کنند تا او بتواند نیاز کلی آن ها را برآورد کند .
اکثر جوانان، در دریافت وزن و بالا بردن آن، دچار مشكل هستند. تنها راه افزایش وزن در شما ورزش و فراوان خوردن است.


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی