شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ویژگی های یک گالری خانگی


ویژگی های یک گالری خانگی
در سال های اخیر با ظهور سبک ها و جریان های متعدد و متد های جدید در معماری، تغییر و تحول عظیمی در طراحی داخلی صورت گرفت. تا پیش از این طراحان در قالبی سنتی پاسخگوی نیاز خانواده در امر دکوراسیون بودند اما امروز بیشترین توجه طراحان هنری به کارکرد عناصر چیدمان معطوف شده است. شرایط جوی، نور طبیعی و ایجاد پیوند و هماهنگی با محیط از جمله مواردی است که در طراحی داخلی خانه های امروزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. به طور کلی فضای داخلی خانه و نحوه چیدمان اسباب و اثاثیه منزل ارتباط مستقیمی با افزایش انرژی فرد در بدو ورود به منزل دارد. به عقیده طراحان داخلی یکی از مهم ترین عواملی که موجب تشدید نگرانی و پریشانی حال فرد پس از گذران یک روز کاری می شود، حضور در فضایی است که هیچ گونه هماهنگی در نوع چیدمان و رنگ آمیزی آن دیده نمی شود. معمولاً در مبحث طراحی داخلی نوع چینش مبلمان، بوفه، رنگ دیوار و نوع کفپوش مطرح می شود در صورتی که یکی از جنبه های تاثیر گذار در زیبایی بخشیدن به خانه استفاده از آثار هنری است. تنها کافی است به احساس خوبی که از قدم زدن در یک گالری نقاشی به شما دست می دهد بیندیشید، آن وقت اهمیت آثار هنری را درک خواهید کرد. ایجاد تمرکز، رسیدن به رهایی و القای حس جاودانگی از جمله تاثیراتی است که تابلو های نقاشی و عکس های خانوادگی است.
همان طور که چگونگی کنار هم قرار گیری مبلمان و دیگر اثاثیه منزل در ایجاد فضایی دلخواه و مطلوب نقش دارد، نصب تابلو نیز در صورتی که طبق اصول دکوراسیون انجام نشود، نه تنها تاثیر خوشایندی نخواهد داشت که باعث برهم زدن اعصاب و ایجاد فضایی ناراحت کننده، شلوغ و استرس زا می شود. تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در پس ظاهر این هدف، مسوولیت های کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژه ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تاثیر می گذارند.صرف نظر از جاذبه ای که نصب تابلو در فضا ایجاد می کند، «تغییر ابعاد ظاهری فضا» از دیگر کارکرد های تابلو است که در خانه هایی با سقف کوتاه یا بسیار بلند بسیار کاربرد دارد. به عقیده طراحان یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری، نصب تابلو بلند عمودی در فواصل نزدیک و در کنار هم یا چندین تابلو هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف است.
برای پوشاندن خطای بصری دیوار نیز نصب تابلویی طویل و افقی یا نصب چندین تابلو یک اندازه در کنار هم با نقشی که در افزایش طول دیوار دارد بسیار کمک کننده خواهد بود. نکته مهم در نصب تابلو در نظرگرفتن فاصله تابلو با سقف و زمین است. اگر تابلو ها در ارتفاعی مناسب آویزان نشوند، تماشای آنها و در نتیجه لذت بردن از آنها دشوار می شود. نصب تابلوهای کوچک روی دیوارهای بزرگ دیوار خانه را کوچک جلوه می دهد و هم از ارزش اثر می کاهد. تابلوهای هنری باید دو سوم پهنای دیوار را پوشش دهند تا بشود آنها را یک عنصر دکوراتیو به حساب آورد. پیشنهاد طراحان برای افرادی که تابلویی با پهنای کافی در اختیار ندارند، نصب مجموعه ای از چندین تابلو است که از لحاظ فرم و محتوا همسانی داشته باشند. تابلوها همچنین به عنوان مکملی برای وسایل دیگر در دکوراسیون محیط کاربرد دارند. آنها گذشته از ارزش هنری شان در یک دید کلی و دورنما، لکه های رنگینی در دکوراسیون فضا محسوب می شوند که در موضوع چرخش رنگی محیط جایگاه ویژه ای دارند و از آنجا که بارها به تاثیرات رنگ در دکوراسیون تاکید شده است توجه به رنگ قاب تابلو و حتی رنگ های مورد استفاده در اثری که قرار است روی دیوار بنشیند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر دیوار ها با رنگ های ملایمی نظیر آبی، سبز یا نیلی پوشانده شده است و مبلمان خانه نیز از رنگ های تهاجمی مثل قرمز، زرد و نارنجی انتخاب شده اند، نصب قاب هایی با رنگ گرم باعث ایجاد هارمونی در فضا شده و محیط را از نوسان های رنگی نجات می دهد. اگر رنگ های به کار رفته درون اثر نیز ملایم و کمرنگ است، انتخاب قابی به یکی از رنگ های تند و گرم هماهنگ با وسایل خانه، جلوه خاصی به محیط می بخشد. برعکس برای آثار هنری شلوغ با رنگ های گرم و تند، قابی با رنگ ملایم یا خنثی باید انتخاب شود. برای خانه ای با دیوارها و اثاثیه سفید خرید قاب هایی به رنگ سبز زنگاری، قرمز و آبی اقیانوسی توصیه می شود. دلیل این پیشنهاد به خاصیت رنگ سفید مربوط می شود که نشانه اشرافیت است و اگر با سبز زنگاری ترکیب شود بر قدمت محیط می افزاید و اگر با آبی و قرمز همراه شود به ترتیب محیطی آرام، شاعرانه و رمانتیک خلق می کند.
منبع: www.bravacasa.it
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید