شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

میزان نیاز روزانه به پروتئین حیوانی و گیاهی


میزان نیاز روزانه به پروتئین حیوانی و گیاهی
پروتئین ها شامل: ماكیان، لپه، لوبیا، آجیل، دانه های گیاهی، سویا، غذاهای پروتئین های گیاهی مثل «كورن» و «ستیان» هستند.پروتئین ها نقش حیاتی در ساخت و تغییر بدن دارند و به رشد ناخن های انگشتان و بهبود ماهیچه گلو نیز كمك می كنند. پروتئین ها شامل واحدهایی به نام «آمینو اسیدها» هستند كه این آمینواسیدها در بسیاری از تركیب ها به هم متصل می شوند و یك زنجیره را تشكیل می دهند.
برخی اززنجیره های آمینو اسید در بدن به وجود می آیند اما آن دسته از آمینواسیدهایی كه حیاتی هستند باید از طریق رژیم غذایی مناسب به بدن برسند. با وجود اینكه همه سلول های گیاهی و حیوانی دارای پروتئین هستند اما مقدار و نوع آنها متفاوت است.
براین اساس غذاهای بیولوژیكی زیاد شامل مقدار كافی آمینو اسید برای یك فرد جوان ضروری است.گوشت، ماهی و تخم مرغ جزو این دسته هستند.غذاهای بیولوژیكی كم نیز مقدار كافی «آمینو اسید» ضروری ندارند. غذاهای گیاهی مثل لپه، آجیل و دانه ها جزو این گروه هستند. بنابراین چنانچه گیاهخوار هستیدباید تركیبی از پروتئین ها را مصرف كنید تا مطمئن شوید میزان «آمینو اسید» كافی به بدن شما رسیده است.
غذاهایی مثل تخم مرغ، آجیل، دانه ها، لوبیاها و غذاهای پروتئین گیاهی و محصولات سویا دارای پروتئین هستند. محصولات لبنی و غلات نیز دارای مقداری پروتئین هستند و باید دو یا سه نوع از این پروتئینها را مخلوط كرده و استفاده كرد. به طور مثال تركیب پنیر رنده شده و لوبیای پخته شده با نان سوخاری.چنانچه شما از دسته افرادی هستید و محصولات لبنی و تخم مرغ نمی خورید نگران نباشید، می توانید برای به دست آوردن پروتئین كافی از غذاهای زیر استفاده كنید:
۱- برشتوك و آجیل، شیر، سویا و دانه های گیاهی
۲- سوپ عدس و گوجه فرنگی با نان.
چه میزان پروتئین برای بدن كافی است؟
پروتئین باید ۱۰ تا ۱۵ درصد رژیم غذایی روزانه شما را تشكیل دهد. آقایان جوان و میانسال باید روزانه ۵۵‎/۵ گرم و خانمها ۴۵ گرم پروتئین مصرف كنند.مصرف یك یا ۲ وعده غذای روزانه این میزان را برای شما فراهم می كند. شما باید حتماً روزانه پروتئین مصرف كنید زیرا پروتئین هرگز در بدن ذخیره نمی شود.لازم به ذكر است تخم مرغ ها همه ۸ نوع «آمینو اسید» ضروری را دارا هستند و بهترین و كامل ترین منبع پروتئین هستند، اما برای به دست آوردن پروتئین لازمه باید روزانه حداقل ۸ تخم مرغ بخورید و این اصلاً كار درستی نیست. بنابراین باید از مواد دیگر نیز استفاده كرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید