پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دوقلوهای دوست داشتنی «ناسا»


دوقلوهای دوست داشتنی «ناسا»
«روح»و«فرصت» کاوشگرهای دوقلوی مریخ هستند که در حال حاضر در سطح مریخ به کاوش می پردازند. این کاوشگرها که محبوب ترین روبات هایی هستند که تاکنون به ماموریت فضایی رفته اند در «لابراتوار نیروی جت» در «کالیفرنیا» کنترل می شوند. «پائولو بلوتا۵۱ »ساله یکی از مسئولان ماموریت این دوقلوها پرده از دنیای مریخی برداشته است. او یکی از مسئولان ماموریت کاوشگرهای مریخ است که در «لابراتوار نیروی جت» وظیفه کنترل دوقلوهای مریخ نورد «فرصت» (Opportunity) و «روح»(Spirit) را به عهده دارند. به همین منظور روزنامه «لاستمپا» مصاحبه ای را با این محقق انجام داده که به نقل از مهر در ادامه می خوانید:
▪ دوقلوهای «روح» و «مریخ» در حال حاضر کجا هستند؟
ـ «فرصت» در داخل دهانه حفره «ویکتوریا» پارک کرده اما «روح» دورتر است. به محض اینکه بتوانیم کاوش اعماق سیاره سرخ را با کمک «فرصت» آغاز می کنیم. در حقیقت نفوذ به اعماق این حفره، سفر به گذشته مریخ است. چراکه این حفره یک چینه شناسی فسیلی است.
▪ چه نوع تحقیقاتی را انجام می دهید؟
ـ ما می توانیم هم تصاویر و هم اطلاعاتی را درباره ترکیبات خاک سیاره بدست آوریم. این روبات ها مجهز به دوربین های چند طیفی هستند که با کمک آن ها می توانیم اطلاعاتی در خصوص ویژگی های شیمیایی، فیزیکی سنگ های مریخ تهیه کنیم.
▪ این روبات های دوقلو چطور هدایت می شوند؟
ـ برای هدایت آنها دسته فرمان و یا چرخ وجود ندارد اما ما یک صفحه کلید در اختیار داریم که به کمک آن اطلاعات را از طریق رایانه وارد کرده و آنها را برای دوقلوها ارسال می کنم. به دلیل فاصله زیادی که وجود دارد این اطلاعات پس از ۲۰دقیقه به روبات ها می رسد و آنها نیز در حدود همین فاصله زمانی تصاویر و اطلاعات خود را برای من می فرستند. پس از آنکه آنها اطلاعات مرا دریافت کردند پیامی را ارسال می کنند که نشان می دهد همه چیز مرتب است.
▪ شما چه چیزی می بینید؟
ـ تمام چیزهایی که آنها با دوربین های خود برای من می فرستند را می توانم به دفعات ببینم. همچنین اطلاعاتی که از کاوشگرهای مدارگرد «مارس اودیسه»، «مارس اکسپرس» و Reconnaissance Mars می رسد را می توانم دریافت کنم.
▪ حداکثر سرعت دوقلوها چقدراست؟
ـ در شرایط ایده آل ۱۲۰متر بر ساعت و بطور متوسط ۱۵متر بر ساعت است.
▪ تیم شما متشکل از چند نفر است؟
ـ تیم ما از من و «اندرو جانسون» به اضافه ۱۰نیروی ذخیره دیگر تشکیل شده است. ما در تمام ساعات روز مریخی و ۸روز هفته مریخی سیاره سرخ را کنترل می کنیم.
▪ آیا اغلب دچار حوادثی می شوید؟
ـ ما چند بار با مشکل مواجه شدیم. در این روزها چرخ های روح متوقف شده اند و بنابراین ما مجبوریم آن را بصورت دنده معکوس ببینیم. از آنجا در این عملکرد باید فرمان ها را برخلاف جهت دنبال کنیم کار یک کم دشوار است اما به هر حال خطری وجود ندارد.
▪ بدترین لحظه...؟
ـ زمانی که باید موقعیت «فرصت» را در دهانه حفره تنظیم و تثبیت می کردیم.
▪ و بهترین...؟
ـ هربار که موفق می شویم به جلو حرکت کنیم. تاکنون ما ۷کیلومتر پیش رفته ایم.
▪ ماموریت دوقلوهای مریخ نورد یک رکورد است. آیا فکر می کردید که باتری های این روبات ها اینقدر دوام بیاورند؟
ـ ما هنوز بعد از چهارسال ونیم اینجا هستیم و باتری های کاوشگرها هنوز کار می کنند. ما انتظارش را نداشتیم اما این دو روبات در این سال ها موفقیت های زیادی بدست آورده اند.
▪ چه احساسی نسبت به این ماشین ها دارید؟
ـ در این سال ها این روبات ها به خوبی کار کرده اند و به نتایج خیلی خوبی رسیده اند. زمانی که به این دو روبات و نتایجی که بدست آورده اند نگاه می کنم احساس می کنم به بچه هایم نگاه می کنم زمانی که با نامزدشان بیرون می روند. احساسی بین حسادت و علاقه!
▪ هدف آینده دوقلوها؟
ـ روح خاموش شده است. پانل های خورشیدی آن گرد و خاک زیادی گرفته اند. امیدوار بودیم که توفان های شن دوباره آنها را تمیز کنند اما این اتفاق نیفتاد. روی مریخ الان زمستان است و بنابراین ما منتظریم که باتری ها کمی دوباره خود را شارژ کنند.
▪ به کجا سر می زنید؟
ـ ما وارد حفره می شویم و بررسی های خود را درباره لایه زیرین طرف روشن دیوارهای دهانه ویکتوریا ادامه می دهیم. کاوشگرها زیر خاک حفاری می کنند و به ما اطلاعات جدیدی در خصوص گذشته مریخ، فعالیت آتشفشانی و آب می دهند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید