جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روزنامه‌ باطله، زباله نیست


روزنامه‌ باطله، زباله نیست
آن‌هایی که کمی دلشان برای محیط ‌‌زیست می‌سوزد تلاش می‌کنند تا زباله‌ کمتری تولید کنند.
یکی از چیزهایی که خیلی زود زباله می‌شود روزنامه‌های باطله است. مردم زیادی هستند که پس از خواندن روزنامه‌ها آن‌ها را دور می‌ریزند. البته به غیر از آن‌هایی که روزنامه‌های آنلاین می‌خوانند و کاغذ باطله ندارند!
شاید شما فکر کنید که چه اشکالی دارد؟ آن‌ها را می‌‎شود بازیافت کرد. بله، همه می‌دانیم که کاغذ را می‌شود بازیافت کرد اما قبل از بازیافت شما هنوز می‌توانید از روزنامه‌تان استفاده‌های دیگری هم بکنید.
● تمیز کردن پنجره‌ها:
نپرسید چرا ولی خوب می‌دانیم که روزنامه‌ شیشه و آینه رو برق میاندازه. فقط کافیه با اسپری شیشه پاکنی که دوست دارید (البته تا می‌توانید کمتر از شیشه‌پاکن‌های شیمیایی استفاده کنید) کمی روی سطح اسپری کنید و بعد با روزنامه آن را تمیز کنید.
● جایگزینی برای مواد یک‌بار مصرف:
در طول روز بارها و بارها از مواد یک بار مصرفی استفاده می‌کنیم که می‌توانیم کاغذ روزنامه را جایگزین آن‌ها کرد. مثلا به جای آن که از کیسه‌‌های پلاستیکی یک بار مصرف برای بسته بندی استفاده کنید به روزنامه‌های تل‌انبار شده کنار اتاق فکر کنید.
● محافظت از ظروف شکستی:
می‌توانید از کاغذ روزنامه‌های باطله برای محافظت و پوشش ظروف شکستی و دوستداشتی‌تان استفاده کنید. آن‌ها را بین ظروف بگذارید و خیالتان از بابت لب‌پر شدن راحت باشد.
● به جای نفت و بنزین:
وقتی به گردش رفته‌اید و می‌خواهید برای ناهار بساط کباب را راه بیاندازید به جای آن که کلی نفت و بنزین برای روشن کردن زغال هدر بدید می‌توانید از کاغذ روزنامه استفاده کنید.
● به جای سفره‌های یک‌بار مصرف:
حالا که شکر خدا همه چیز یک بار مصرف وجود دارد و هیچکس به فکر محیط زیست نیست حداقل از سفره‌های یک بار مصرف استفاده نکنید. به این ترتیب هم به جیبتان کمک کردید و هم به محیط زیست.

کیوان مافی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید