جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تلفن‌های همراهی که به شما می‌گویند کجا بروید؟


تلفن‌های همراهی که به شما می‌گویند کجا بروید؟
به سرویسهای تلفن‌های همراه، اخبار ترافیکی، جستجوهای مبتنی بر موقعیت و چیزهای دیگر اضافه شده است
آیا برای پیدا کردن راه به کمک نیاز دارید؟ مجبور نیستید برای ماشین خود سیستم GPS با قیمت بالا بخرید. سرویسهای ناوبری تلفن همراه به طور فراگیری قابل دسترس می‌باشند و به طرز چشمگیری مفید واقع شده‌اند، اما همه چیز به کاریری که از آن سرویس می‌گیرید، بستگی دارد.
اغلب سرویس های ناوبری تلفن‌های همراه، به گوشی مجهز بهGPS یا گوشی‌هایی با چیپ‌ست‌های داخلی مجهز به این خصیصه (گوشی های مبتنی بر تکنولوژی Qualcomm’s CDMA) نیاز دارند یا از طریق یک فرستنده گیرنده (ترانسیور) GPS (حدودا به قیمت ۱۰۰ دلار) که به گوشی تلفن از طریق Bluetooth یا روشهای دیگر وصل می‌شود، فعال می‌شوند. علاوه بر این، به کاریر نیز بستگی دارد که تصمیم بگیرد از این سرویس پشتیبانی کند یا نه و به چه طریقی.
اختلاف اولیه بین سرویسهای ناوبری بر روی تلفنهای همراه و وسایل منحصر به فرد طراحی شده برای GPS در اتومبیل، مثل Garmin streetPilot یا TomTom One این است که تلفن باید نقشه و سایر داده‌ها را از سرورها روی شبکه کاریر بیاورد، در حالیکه تجهیزات GPS به صورت محلی این اطلاعات را بر روی یک درایو یا کارت حافظه فلش ذخیره می‌کنند.
در کنار تمام مسائلی که دارد، این یعنی برای استفاده از سرویس ناوبری شما باید ارتباطتان را همچنان حفظ نمایید (گرچه اگر ارتباط قطع شود، چون اطلاعات مسیر را دانلود کرده‌اید، هنوز نقشه‌ها و راهنمای صوتی تغییر مسیر را برای آن سفر خاص خواهید داشت).
● پرداخت روزانه
هزینه، مسئله دیگر است: هزینه ساده‌ترین وسیله GPS در حدود ۲۰۰ دلار است، سیستمی در حد متوسط به قیمت ۳۵۰ دلار تا ۴۰۰ دلار می‌باشد. هزینه سرویسهای ناوبری تلفن‌های همراه، ماهانه حدود ۱۰ دلار می‌باشد، بعضی‌ها با قیمت پایه روزانه قابل دسترس می‌باشند. برای مثال می‌توانید از سرویس ناوبری Verizon’s VZ با قیمت روزانه ۳ دلار استفاده کنید.
اغلب تلفنهای همراه از کمکیار GPS استفاده می‌کنند که ترکیبی از تقسیم ناحیه‌ای سیگنال سلول تلفنی و GPS برای برقراری موقعیت شما در لحظه اول که سیستم را روشن می‌کنید است، این کار باعث افزایش سرعت راه‌اندازی سیستم می‌‌شود. در مقابل، تلفنهایی که از GPS با کنترل داخلی استفاده می‌کنند، باید حداقل ۳ سیگنال مجزای GPS را برای تعیین جهت شما به دست بیاورند که این چند دقیقه طول می‌کشد. از میان کاریرهای ارائه دهنده سرویسGPS تنهاSprint و Verizon به کمکیار GPS مجهز می‌باشند.Cingular که به نظر با سرویسGPS عجین شده است، فقط سرویس GPS با کنترل داخلی را ارائه می‌دهد.
سرویس‌های ناوبری روی گوشی‌های تلفن همراه جدید نیستند، اما به خصیصه‌های جدید تجهیز شده‌اند. برای مثال، TeleNav حالا، هر ۵ دقیقه اجازه چک کردن ترافیک بر روی مسیری که در آن هستید را از طریق برقراری ارتباط خودکار به سرویس ترافیک Inrix.com می دهد. زمانی که سرویس گره ترافیکی را می‌یابد، هشدار دهنده صوتی و هشدار دهنده‌ای بر روی صفحه را فعال می‌کند. شما می‌توانید مسیر دیگری را در نظر بگیرید یا به مسیر فعلی ادامه دهید. در هر دو حالت، سیستم TeleNav زمان رسیدن را برحسب شرایط موجود برایتان برآورد می‌کند.
TeleNav و آخرین نسخه رقیبش Telmap هر دو، ناوبری عابر پیاده و اتومبیل را ارئه می‌دهند. Telmap Navigator ۳ اجازه می دهد نزدیکترین واحدهای تجاری به موقعیت فعلی یا در حوالی آدرسهای ثبت شده در Address book را جستجو کنید. در حال حاضر سرویس Telemap در آمریکا تنها از طریق Sprint/Nextel قابل دسترسی است (تحت عنوان تجاریAOL/MapQuest Navigator ). TeleNav مستقیما سرویس خود را (برای تجهیزاتی که از این سرویس پشتیبانی می‌کنند) به ازاء ۱۰ دلار ماهانه یا ۱۹۹ دلار سالانه ارائه می‌دهد.
● AAA بر روی تلفن‌های همراه
به زودی تلفن GPS به شما در یافتن مسیر در کناره های جاده و جاهایی که مطمئن نیستید کجاست، کمک خواهد کرد.Networks in Motion، فراهم کننده سرویس‌های مبتنی بر موقعیت وAutomobile Association of America (AAA) سرویس جدیدی را ارائه می‌دهند که به شما اجازه می‌دهد تنها با یک کلیک به اپراتورهای AAA وصل شوید و موقعیت خود را رله کنید؛ با این کار سیستم، نزدیکترین منبع اطلاعاتی به شما را برایتان می‌یابد. از پاییز امسال، سرویس برای پیدا کردن نزدیکترین رستورانها، هتل‌ها و سایر تاسیسات و امکانات رفاهی تحت قرارداد AAA فعال خواهد شد.
بعضی از سرویس‌های تلفن مبتنی بر سیستم ناوبری، از GPS یا تجهیزات خاص استفاده نمی‌کنند. سرویس MapQuest’s Send to Cell به شما اجازه دسترسی به جزئیات اطلاعات لازم برای سفر را با استفاده از سرویس وب شرکت، از طریق هر گوشی تلفن سازگار با سرویس WAP را می‌دهد. با کلیک کردن لینکی که بر روی صفحه نمایان می‌شود، به سادگی به پیام متنی دسترسی خواهید یافت. همچنین می‌توانید نقشه را بزرگتر و کوچکتر کرده و یا از گوشه‌ای به گوشه دیگر بکشید.
برعکس، بعضی از سرویس‌های جدید تلفن GPS فاقد سیستم ناوبری می‌باشند: برای مثال، Boost’s Loopt به شما اجازه می‌دهد تا ببینید دوستانی که از این سرویس استفاده می‌کنند، چه می‌کنند (و برعکس). هنوز هم با اتومبیل فاقد سیستم ناوبری می‌توان راه خود را یافت.



نویسنده: Dennis O’Reilly
مترجم: مرجان صدیقی انارکی
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید