پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دکوراسیون » شادی در خانه


دکوراسیون » شادی در خانه
اگر می‌خواهی خانه‌ای شاد داشته باشی باید خانه‌ات تمیز و مرتب باشد.
اگر در خانه‌ای آرام و مرتب و با نظم زندگی کنید، قاعدتا وقتی به درون آن قدم می‌گذارید احساس خوبی خواهید داشت و می‌توانید بهتر مسائل و مشکلات خود را حل کنید. بعضی اوقات وقتی به خانه‌ای وارد می‌شویم احساس بدی به ما دست می‌دهد و حس می‌کنیم چقدر آن خانه سرد و بی‌روح است. دلیل آن چیدمان بد و شادی در آنجاست؛ برعکس در بعضی خانه‌ها احساس خوبی به ما دست می‌دهد و ناخودآگاه در آنها احساس شادی می‌کنیم، حال با خود می‌پرسید، خب چه طور به این فرآیند برسیم، بنابر این نکات زیر را بخوانید:
● خانه را مرتب کنید تا پر از شادی شود.
از یک اتاق شروع کنید و هر چه و لوازم غیرضروری دارید مثل سی‌دی‌های اضافی، کتاب، لباس و وسایلی که استفاده نمی‌کنید، جمع کنید، بفروشید، هدیه بدهید یا همه را دم در بگذارید. ماهی یک بار و در یک روز معین این کار را انجام بدهید.
به سراغ کمد لباس‌هایتان بروید و لباس‌هایی را که شش ماه است نپوشیده‌اید (غیر از لباس‌های مخصوص مراسم و مناسبت‌های خاص) جدا کنید، همه را به افراد نیازمند ببخشید. به این ترتیب جا برای لباس‌های نو باز می‌شود. شش ماه یک بار این کار را انجام بدهید.
به اسباب و اثاثیه شخصی و اموال خود خیلی دل نبندید و نسبت به آنها احساس مالکیت نداشته باشید. خوب می‌دانید که ما انسان‌ها نمی‌توانیم چیزی را با خودمان به آن دنیا ببریم، پس عادت کنید به دارایی‌های‌تان وابسته نباشید و زودتر از آنها دل بکنید. اسباب و اثاثیه‌هایی را که به ندرت از آنها استفاده می‌کنید و بی‌خودی جمع کرده‌اید یا بفروشید یا ببخشید. این قانونی طلایی است.
دیوارها، پنجره‌ها و درها را از گرد و غبار و تار عنکبوت پاک کنید. در صورت امکان دیوارها را رنگ کنید و سپس تغییر دکوراسیون بدهید. مبلمان، تابلوها و دیگر وسایل را گاهی جابجا کنید این کار باعث پراکندن شادی در خانه می‌شود.
طوری وسایل خانه را بچینید که فضا بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد. مبلمان را طوری بچینید که جلوی نور را نگیرد. وسایل را در کمدها و کابینت‌ها بگذارید تا محیط به هم ریخته نباشد.وچند چراغ تزیینی زیبا روی کابینت بگذارید.
چند گل و گلدان طبیعی و زیبا در سالن بگذارید. اگر باغچه دارید، در آن گل و درخت بکارید.
● یک حرکت موثر و خلاق
به جای این‌که پای تلویزیون بنشینید، کاری موثر و خلاق انجام دهید. یعنی چه؟
امروزه تماشای تلویزیون نوعی اعتیاد شده است. کاری که هیچ سودی ندارد و آدم را تنبل و چاق می‌کند. اگر فرزندانمان را از کودکی عادت بدهیم که زیاد پای تلویزیون ننشینند و به جای آن کتاب بخوانند، نقاشی کنند، شعر یا آهنگی بسازنند یا هر کار خلاق دیگری انجام دهند، به آنها یاد داده‌ایم که از بخش خلاق مغز (نیمکره راست) استفاده کنند. از آنجایی که خلاقیت محدویت ندارد هر چه کودکان بیشتر از آن استفاده کنند خلاق‌تر می‌شوند و وقتی خلاقیت به خرج دهند احساس شادمانی می‌کنند.بنابراین باید مغز خلاق خود را پرورش بدهید تا بتوانید کارهای مهم و بزرگ انجام دهید. به جای تماشای زیاد تلویزیون، فقط برنامه‌هایی را ببینید که دوست دارید و از آن لذت می‌برید. سعی کنید بیشتر کارهای مفید و سودمند انجام دهید.
● مراقبت از گیاهان خانگی
برگ گیاهان خانگی را با یک گردگیر که از جنس پر ساخته شده، گردگیری کنید.
برای تمیز کردن برگ‌ها از گلیسیرین استفاده کنید، چرا که برای درخشندگی و شفافیت برگ‌ها، هیچ ماده‌ای بهتر از گلیسیرین وجود ندارد چند قطره گلیسیرین را روی پارچه‌ای بریزید و به آرامی روی برگ‌ها بمالید. گلیسیرین به مراتب از روغن زیتون بهتر است چرا که خاک را به خود نمی‌گیرد. همچنین مخلوط آب و شیر به مقدار مساوی هم یک ماده عالی برای برق انداختن گیاهان خانگی است.
اگر می‌خواهید گل‌های شما تا آمدن مهمان‌ها تر و تازه و شاداب بماند، انتهای ساقه آن دستمال مرطوبی بسته و درون یخچال بگذارید، با این کار مدت بیشتری تازه خواهند ماند.
آبی که به گلدان‌ها می‌دهید، بهتر است از لحاظ درجه حرارت، با دمای اتاق تطبیق داشته باشد. برای این کار، آب را در ظرفی ریخته و بگذارید چند ساعت در اتاق بماند، تا هم حرارت آن متعادل شود و هم این‌که «کلر» موجود در آن ته‌نشین شود، برخی تصور می‌کنند که آب، هر چه سردتر باشد، بهتر است، در حالی که این تصور درست نیست و آب سرد امکان دارد به گیاه آسیب برساند.
آبی که تخم‌مرغ‌ها را در آن پخته‌اید دور نریزید، زیرا این آب سرشار از املاح معدنی است و محلول گوارایی برای گیاهان به شمار می‌رود.
آب تصفیه شده (یعنی آب لوله‌کشی) دارای مقداری «کلر» است که به عنوان ضدعفونی به کار می‌رود، و این آب، برای گل‌ها چندان مفید نیست. بنابراین آب لوله‌کشی را درون ظرفی ریخته، بگذارید یک روز بماند تا کلر آن ته‌نشین شود، سپس گلدان‌ها را آب بدهید، این کار از قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها جلوگیری خواهد کرد.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید