سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

حزب الله؛ از نهادی فرومرزی تا فرامرزی


حزب الله؛ از نهادی فرومرزی تا فرامرزی
عملیات تبادل اسرا بین حزب الله ورژیم صهیونیستی در روز چهارشنبه گذشته چند مفهوم و پیام داخلی و خارجی داشت؛ در بعد داخلی تبادل اسرا سومین پیروزی سیاسی و نظامی حزب الله از سال ۲۰۰۶ تا کنون تلقی می‌شود.
پیروزی نظامی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه ملت لبنان، نه تنها معادلات منطقه‌ای را به سود حزب الله تغییر داد، بلکه طرح خطرناک خاورمیانه بزرگ را با شکست روبه‌رو کرد. برای اجرای این طرح،اسرائیل برای نخستین بار به نیابت از آمریکا وارد عمل شد و در هفته اول درگیری با حزب الله، تلفات سختی را متحمل گشت.
ارتش رژیم صهیونیستی پس از ناتوانی در برابر مقاومت اسلامی لبنان تلاش کرد تا جنگ را متوقف کند، اما آمریکا با این تصور که با شکست حزب الله، موانع ازسر راه اجرای طرح خاورمیانه بزرگ از میان برداشته می‌شود؛ اسرائیل را به ادامه جنگ تشویق کرد بنابراین، شکست ارتش رژیم اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، تنها منحصر به این رژیم نیست، بلکه سبب شکست سیاست‌های امنیتی و ژئوپلتیکی آمریکا در خاورمیانه شد.
در عرصه سیاسی نیز حزب الله با این پیروزی توانست جایگاه خود را ارتقا دهد و به عنوان یک نهاد تاثیرگذار منطقه‌ای و بین‌المللی حضور فعال خود را ثابت کند. هر چند پس از این پیروزی، برخی طیف‌های سیاسی داخل لبنان با کمک چند کشور عرب منطقه تلاش کردند تا این پیروزی را کمرنگ جلوه دهند، اما حزب الله، با در پیش گرفتن سیاستی حکیمانه توانست جریان‌سازی‌های سیاسی و تبلیغاتی را خنثی کند.
در این زمینه، آمریکا،رژیم اسرائیل و چند کشور عرب منطقه برای خنثی کردن آثار پیروزی حزب الله دست به اقدام جنایتکارانه و ناجوانمردانه‌ای زدند و عماد مغنیه از فرماندهان نظامی حزب‌الله را به شهادت رساندند.
پیروزی دیگر حزب الله لبنان در عرصه سیاسی، تشکیل دولت وحدت ملی بود، زیرا طیف تمامیت خواه ۱۴ مارس تلاش کرد تا قدرت را در انحصار خود قرار دهد، اما پایداری و منطق قوی حزب الله در جریان نشست دوحه به امضای یک توافقنامه مربوط به تشکیل کابینه وحدت ملی منجر شد.
سومین پیروزی حزب الله درعرصه مبارزاتی، آزادسازی اسرای لبنانی و عرب در بند رژیم صهیونیستی بود که قدیمی ترین اسیر، سمیر قنطار است که با پایمردی حزب الله پس از ۳۰ سال اسارت به لبنان بازگشت.
برآیند آزاد سازی اسرا این بود که همه شخصیت‌های لبنانی اعم از رئیس جمهور،نخست وزیر،وزرا،رئیس مجلس و روسای طوایف مذهبی لبنان به دور از گرایش‌های سیاسی خود در مراسم استقبال ازپنج اسیر آزاد شده لبنانی شرکت کردند.
از سوی دیگر، سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در مراسم آزاد سازی اسرا نشان داد که مقاومت اسلامی لبنان برای تحقق وعده‌های خود و آزادی مزارع شبعا جدی است.
دبیرکل حزب الله در این سخنرانی از بعد داخلی لبنان فراتر رفته و تاکید کرده است حزب الله برای آزادی ۱۱ هزار اسیر فلسطینی و عرب از زندان‌های رژیم صهیونیستی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و این امر نشان می‌دهد که حزب الله از یک نهاد فرومرزی به یک نهاد فرامرزی تبدیل شده است.

منبع: مهر
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید