پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۳ ژوئیه سال ۱۹۴۵ـ یک روز قهرمان ملی بود و روز دیگر متهم به خیانت! - سرانجام قهرمان جنگ« وردن»، مردی که نیت خدمت به فرانسه داشت


۲۳ ژوئیه سال ۱۹۴۵ـ یک روز قهرمان ملی بود و روز دیگر متهم به خیانت! - سرانجام قهرمان جنگ« وردن»، مردی که نیت خدمت به فرانسه داشت
محاکمه فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن به اتهام خیانت نسبت فرانسه از ۲۳ ژوئیه سال ۱۹۴۵ آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان کار به مرگ محکوم گردید.
«پتن» در جریان جنگ جهانی اول یک ژنرال فرانسوی بود که در شکست دادن آلمان نقشی موثر داشت. او در ۱۹۱۶ در «وردن» تهاجم بزرگ آلمان را متوقف ساخت و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد. اگر این حمله متوقف نشده بود، آلمان برنده جنگ اول بود وجهان چهره دیگری داشت. پتن که فرضیه «دفاع به جای حمله تا پیروزی نهایی» از اوست اواخر جنگ فرمانده کل نیروهای فرانسه و فیلد مارشال این کشور شد. شارل دوگل یکی از افسران زیر دست او در نخستین مراحل جنگ جهانی اول بود.
پتن پس از جنگ اول با کمک اسپانیا، مراکش را که برضد فرانسه بپاخاسته بود به تحت الحمایگی فرانسه باز گردانید. در این عملیات فرانکو افسر اسپانیایی و دیکتاتور بعدی این کشور زیر دست او می جنگید. پتن مدتی هم وزیر دفاع ملی فرانسه بود. پس از روی کار آمدن فرانکو در اسپانیا، پتن ابراز تمایل کرد که او را به سمت سفیر فرانسه در اسپانیا منصوب کنند که چنین شد.
اوایل ژوئیه سال ۱۹۴۰ پس از رسیدن نیروهای آلمان به پاریس، مقامات وقت فرانسه از پتن ۸۳ ساله خواستند که به فرانسه باز گردد و ریاست دولت را بر عهده گیرد. تا بازگشت پتن نیمی از فرانسه به اشغال آلمان درآمده بود. پایتخت به «ویشی» که در اشغال نبود منتقل شد. پتن سالخورده ریاست دولت را در حالی برعهده گرفته بود که ارتش فرانسه، دیگر توان دفاع موثر نداشت و در این شرایط پتن راهی برای نجات بقیه فرانسه و جلوگیری از ویرانی بیشتر جز این که با آلمان از در سازش درآید باقی نمانده بود که این کار را کرد.
پتن تا ۲۰ اوت ۱۹۴۴ که پاریس توسط متفقین از دست آلمان خارج شد همچنان رئیس کشور بود، ولی کارها از دو سال پیش از آن در دست نخست وزیر قرار گرفته بود. دولت آلمان در آستانه سقوط دولت «ویشی» پتن را برخلاف میل باطنی اش به آلمان برد تا گزند نبیند که در سال ۱۹۴۵ داوطلبانه به فرانسه باز گشت، دستگیر و به دادگاه تسلیم شد.
یکی از اتهامات او این بود که هنگام دستگیری و انتقال یهودیان فرانسه به آلمان، درقبال این رویداد بی تفاوت مانده بود.
شارل دوگل اعدام پتن را به دلیل کهولت به حبس ابد تخفیف داد که تا پایان عمر در دژ نظامی محبوس بود و در سال ۱۹۵۱ در ۹۵ سالگی در حبس در گذشت.
با درگذشت پتن قضیه او پایان نیافته و این بار، بحث در باره آن به کلاسهای درس تاریخ دانشکده ها کشانده شده است که آیا پتن واقعا به فرانسه خیانت کرده بود یا نه و این بحث و تفسیر همچنان داغ است و تاپیک بسیاری از رساله های کوتاه و بلند دانشجویان دانشگاههاست و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید