جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شیمی و زیبایی های آن


شیمی و زیبایی های آن
برای اولین بار در تاریخ شیمی شیمیدان های UCDavis برای اولین بار توانستند یک ترکیب پایدار حاوی پیوند پنج گانه ما بین دو اتم فلز را بسازند.آنها با فعالیتهایی که برروی فلز کروم انجام دادند توانستند به اطلاعات بیشتری راجع به طبیعت پیوند های اتمی پی ببرند.
طبق گفته های نویسنده و پروفسور شیمی فیلیپ پاور در موسسه muchof chemistry ، UCDavis , یکی از شاخه های شیمی می باشد که به فهم چگونگی تشکیل و شکسته شدن پیوند های شیمیایی می پردازد، تقریبا در بیشتر تاریخچه شیمی پیوند های یگانه، دوگانه یا سه گانه شناخته شده می باشد.پیوند های چند گانه بطور کلی در ساختارهای کربنی اهمیت پیدا می کنند اما فقط تعداد کمی از فلزات ظرفیت تشکیل پیوندهای بیشتر از سه گانه را دارا هستند.
بلور های تیره رنگ قرمز این ترکیب جدید توسط پیتر نیگوئن، دانش آموز آزمایشگاه پاور، ساخته شده است.ترکیب های که بر پایه کروم ساخته شده است در دمای اتاق پایدار بوده، در داخل آب تجزیه می گردند، و درهوای آزاد آتش زا می باشند.
برای تشکیل ترکیب مود نظر، نیگوئن و پاور ساختار های دراز کربنی را به ملکول های کروم وصل نمودند تا رفتار آنها را موردبررسی قرار دهند.آنها توانستند از این طریق ملکول های کروم را وادار به تشکیل پیوند نمایند. پیوند پنج گانه کروم توسط کریستالوگرافی و اندازگیری های مغناطیسی تشخیص داده شد.
پاور میگوید"هیچ ترکیبی مشابه این ترکیب جدید در طبیعت وجود ندارد"
علاوه بر نیگوئن و پاور دیگر نویسندگان محقق از جمله دکتر اندرو سوتن، مارچین بریندرا (نظریه پرداز)، جیمز فینگر(کریستالوگراف) در دپارتمان شیمی UCDavis و گری لانگ پروفسور شیمی دانشگاه میسوری، رولا پیتر کلاوینس و لانگ فام از دپارتمان فیزیک UCDavis، با انتشار اندازه گیری های مغناطیسی، وجود این ترکیب جدید حاوی پیوند ۵ گانه را تایید نمودند.

http://shimisanati.blogfa.com
مصیب رضائی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید