چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ملاحظات تابستانی ورزش


ملاحظات تابستانی ورزش
به زودی،تابستان با همه شکوه خورشیدش فرا می‌رسد و مردم با فراغ بال بیشتری به استقبال انواع ورزش‌ها می‌روند.
این موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از افراد، در معرض آسیب قرار گیرند و پایانی غم‌انگیز برای فصل تابستان رقم بخورد. آرنج تنیس‌بازان و گلف‌بازان، انگشت صخره‌نوردان و زانوی دوندگان از جمله عوارض ورزش بدون آمادگی در فصل تابستان است. دکتر ویلیام لوین، رییس بخش طب ورزشی مرکز درمانی دانشگاه کلمبیای نیویورک، چند توصیه برای پیشگیری از بروز آسیب‌های ورزشی برای ورزشکاران غیرحرفه‌ای و عموم مردم کرده است.
▪ مثل همیشه پیشگیری بهتر است:
اول از همه، به آرامی ‌ورزش را شروع کنید. انتظار نداشته باشید در همان وضعیت ورزشی ابتدای پاییز پارسال قرار داشته باشید، حتی اگر سطح آمادگی جسمانی خود را حفظ کرده باشید. فعالیت‌های جدید به پاسخ متفاوت عضلات و مفاصل نیاز دارند که این امر به زمانی نیاز دارد تا بدن شما خود را با شرایط جدید مطابقت دهد. اگر شما به خود خیلی زود و خیلی شدید فشار وارد آورید، درد و سوزش عضلانی شما ممکن است خیلی جدی‌تر شود.
▪ گرم کردن را فراموش نکنید:
اگرچه در تابستان هوا گرم است و شما احساس مطبوعی دارید، اما عضلات شما باید فرصتی برای حرکت و افزایش جریان خون داشته باشند تا پیش از حرکت نهایی، آمادگی لازم را پیدا کنند. در شروع ورزش و پیش از انتهای ورزش، حرکت‌های گرم کردن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه باید انجام داد تا عضلات انعطاف‌پذیری لازم را بیابند.
در هنگام آسیب باید به نکات درمانی توجه شود:
برای افرادی که به آرنج تنیس‌بازان، زانوی دوندگان یا آسیب‌های مشابه دچار می‌شوند، می‌توان از روشی که به اختصار «رایس» نامیده می‌شود استفاده کرد یعنی انجام دادن چهار عمل استراحت، یخ‌گذاری، فشار بر موضع و بالا بردن عضو آسیب دیده. استراحت یعنی اینکه عضو را در شرایطی قرار دهیم که استرس غیرمنتظره‌ای بر آن وارد نشود. باید یخ را در دستمال آشپزخانه گذارده و سپس روی ناحیه آسیب دیده قرار ‌دهیم و چند‌بار در روز و هربار به مدت بیست دقیقه این کار را تکرار ‌کنیم. کمپرس یا فشار عضو، برای توقف خونریزی در صورت وجود و برای کاهش تورم بافت آسیب دیده است. بالا بردن عضو نیز به کاهش تورم بافت آسیب دیده، کمک می‌کند. فشار و بالا بردن عضو برای موارد شدید و حاد مانند پیچ خوردگی مچ پا بسیار مفید است.
▪ حتما توقف‌های کوتاهی طی ورزش داشته باشید:
حتی تنیس‌بازان حرفه‌ای هم در میان ست‌ها استراحت می‌کنند. استراحت در میان ورزش به این معنی نیست که تمام فعالیت‌های خود را متوقف کنیم بلکه به عضوی که در معرض آسیب ناشی از بد ورزش کردن قرار دارد، باید استراحت و فرصت می‌دهیم تا خود را بازسازی و ترمیم کند.
▪ به بدن خود توجه کنید:
کوچکترین درد و سوزشی را در بدن خود جدی بگیرید به ویژه اینکه ممکن است در عضلات و استخوان‌ها باشد. درمان و برطرف کردن اینگونه موارد ممکن است ناشی از ابتلا به آسیب‌های جدی‌تری باشد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید