سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

نه، میگرن او نمایشی نیست


نه، میگرن او نمایشی نیست
میگرن از جمله ناراحتی‌های رایج در میان کودکان است. ۱۱ درصد کودکان زیر شش سال به‌طور معمول دچار میگرن می‌شوند.
روزی مادری تعریف می‌کرد که کودک او در ۱۸ ماهگی ناگهان سفید می‌شد و شروع به استفراغ می‌کرد، دراز می‌کشید و خوابش می‌برد، سپس وقتی بیدار می‌شد مانند سابق با بچه‌ها بازی می‌کرد. دکترها می‌گفتند که از التهاب معده یا روده است، سینوزیت دارد، صرع گرفته و حتی بعضی از آنها این مساله را جدی نمی‌گرفتند. میگرن در کودکان نشانه‌های یکسانی ندارد. به طور معمول وقتی کودک دچار حملات میگرنی می‌شود، دست از بازی می‌کشد، رنگش می‌پرد و چشمانش تنگ می‌شود. در اغلب کودکان هر دو طرف پیشانی و گیجگاه دردناک می‌شود، در صورتی که در بزرگسالان یک سمت مغز درد می‌گیرد. مدت زمان درد در کودکان، کوتاه‌تر و تقریبا یک ساعت است چون کودکان سریع و طولانی می‌خوابند. نوع سردرد به گونه‌ای است که انگار چیزی را به مغز می‌کوبند. این دردها با فعالیت، سر و صدا و نور افزایش می‌یابد. حملات میگرنی به طور معمول با تهوع، استفراغ، سرگیجه و دردهای شکمی همراه است.
استرس و فشارهای دوران مدرسه نیز می‌تواند از جمله محرک‌های حملات میگرنی باشد اما فراموش نکنید که میگرن، بیماری روانی نیست!
● درمان موقتی
کودکی که میگرن دارد، ‌نقش بازی نمی‌کند تا به مدرسه نرود. میگرن بیماری ژنتیکی است و در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد پیش‌زمینه فامیلی دارد. برای آرام کردن کودکان مبتلا به میگرن هرگز مورفین، کدیین و ترامادول تجویز نمی‌کنند. این نوع مسکن‌ها نه تنها بی‌تاثیرند بلکه به مرور زمان اعتیادآورند. برای کودکان به طور معمول ایبوپروفن تجویز می‌کنند که البته در صورتی که کودک دچار بیماری عصبی باشد، باید از مصرف آن خودداری کند. در صورتی که کودک دچار تهوع نیز هست نباید در کنار این دارو به او چیز دیگری خوراند. داروی تریپتانس در کودکان بزرگ‌تر و در صورتی که ایبوپروفن جوابگو نباشد، تجویز می‌شود. تریپتانس تنها برای کودکان بالای ۳۰ کیلوگرم و سن ۸ تا ۹ سال کاربرد دارد و به کودکان کوچک‌تر نباید خورانده شود.
● هیپنوتیزم و جلسات ریلکسیشن
با برگزار کردن این گونه جلسات، میزان استرس و درد طی حملات و حتی تعداد حملات نیز کمتر می‌شود.

منبع: enfant.fr
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید