پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دندانپزشکی پیشگیری چیست؟


دندانپزشکی پیشگیری چیست؟
دندانپزشکی پیشگیری برای کودکان شامل موارد ذیل است: مسواک زدن، تکامل دندانی، استفاده از نخ دندان، فلوراید، عادات دهانی، ارتودنسی، توجه والدین، رژیم غذایی، سیلانت‌ها و مراقبت‌های هنگام ورزش. دندانپزشک کودک شما، در تمام این زمینه‌ها به شما کمک کرده و آموزش‌های لازم را ارایه می‌دهد.
● چرا دندانپزشکی پیشگیری حائز اهمیت می‌باشد؟
دندانپزشکی پیشگیری به کودک شما لبخندی زیبا می‌بخشد. کودکانی که دهانی سالم دارند، غذایشان را به راحتی جویده و مواد غذایی بیشتری را جذب می‌کنند. آنها صحبت کردن را به راحتی و به وضوح یاد می‌گیرند. آنها شانس بهتری برای سلامتی عمومی دارند، زیرا که بیماری‌های دهان می‌توانند برای اعضای دیگر بدن خطر آفرین باشند.
یک دهان سالم بسیار مورد توجه بوده و به کودکان اطمینان و اعتماد به نفس می‌دهد. در نهایت دندانپزشکی پیشگیری به معنای محدود شدن بیماری، کاهش هزینه‌ها و مدت درمان است.
● دندانپزشکی پیشگیری از چه زمانی باید آغاز شود؟
با رویش اولین دندان‌ها در دهان، دندانپزشکی پیشگیری باید شروع شده و اولین ویزیت دندانپزشک اطفال صورت گیرد. شما می‌توانید یاد بگیرید که چگونه از سلامتی دندان‌های بچه‌تان محافظت کنید. معاینات زود هنگام دندانپزشکی، شانس پیشگیری از بیماری‌های دندان را بیشتر کرده و به کودک شما کمک می‌کند که به نسلی تعلق یابد که فاقد پوسیدگی دندانی باشند.
● والدین چه نقشی در پیشگیری دارند؟
بعد از ارزیابی، بهداشت دهان و دندان فرزند شما، دندانپزشک اطفال طرحی را برای مراقبت‌های در منزل با توجه به شرایط او، به شما ارایه می‌دهد. این برنامه شامل آموزش مسواک و نخ دندان، تغذیه و در صورت نیاز تجویز فلوراید خواهد بود. با این کمک‌ها شما می‌توانید عمری توأم با عاداتی مفید و سلامتی بخش به کودک‌تان اعطا نمایید.
● دندانپزشک اطفال چگونه می‌تواند از مشکلات دندانپزشکی پیشگیری نماید؟
تمیز کردن دندان‌ها و فلورایدتراپی از اهم برنامه‌های دندانپزشکی پیشگیری هستند، ولی آنچه که بیشتر می‌توان انجام داد برای مثال عبارت‌اند از: دندانپزشک اطفال شما می‌تواند از سیلانت به منظور جلوگیری از پوسیدگی استفاده کند. برای تهیه و انتخاب یک محافظ دهانی برای مواقع فعالیت‌های ورزشی مخاطره‌آمیز به شما کمک کند تا از صدماتی که هنگام فعالیت‌های بدنی و ورزش ممکن است به صورت و دندان‌های کودک شما وارد شود، جلوگیری کند.
وی همچنین می‌تواند موارد نیاز به ارتودنسی را تشخیص داده و یا پیش‌بینی نماید و یا در این زمینه نیز اقدام کند. دندانپزشک کودکان با پیگیری و ترویج مراقبت‌های پیشگیری می‌تواند برای کودک شما لبخندی با نشاط را به ارمغان آورده و بیمه کند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید