جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گیلاس


گیلاس
درختی بسیار قدیمی است که حتی قبل از میلاد حضرت عیسی مسیح در اروپا و آسیا کاشته می شده است و توسط انگلیسی ها این درخت به آمریکا برده شده و در آنجا کاشته شد.
گیلاس و آلبالو در حدود هزار نوع در جهان وجود دارد که یا شیرین هستند که گیلاس نام دارد و یا ترش به نام آلبالو.
این میوه به سبب وجود قند و املاح معدنی ، پتاس ، فسفر، کلسیم ، سدیم ، کلر، گوگرد، منیزی و آهن دارای خواص تقویت کننده و نیرو بخش ‍ می باشد. علاوه بر آن مقدار کمی منگنز، کبالت و مس در آن یافته اند.
از آنجایی که این میوه قند زیادی ندارد لذا افرادی که می خواهند وزن کم کنند می توانند از آن استفاده کنند که هم وزنشان زیاد نشود و هم نیازشان به میوه برطرف شود.
گیلاس یکی از تسکین دهنده های اعصاب بوده کار کبد و معده را تنظیم و تعدیل نموده در عین حال دارای خواص خنک کنندگی و تقویت می باشد. قند محتوی در گیلاس که از لوولوز ترکیب شده برای مبتلایان به بیماری دیابت بسیار مناسب است . به سبب خواص مدر بودن و تقویت کنندگی آن را در بیماریهای نقرس ، روماتیسم ، اختلالات کلیوی و یبوست به کار می برند. و به مناسبت وجود ویتامین آ تعادل اسیدی - قلیائی را حفظ نموده و از عوامل حفظ و تقویت قوای جوانی بشمار می آید. کوبیده گیلاس تازه چنانچه روی پوست صورت قرار گیرد خشکی و کدورت پوست را برطرف می کند و پوست صورت را تقئیت کرده و شفاف می نماید. علاوه بر آن به سبب دارا بودن اسید کینیک در درمان بیماریهای کلیوی و بخصوص سنگهای مجاری ادرار تجویز می شود اگر گیلاس را صبح ها میل کنند اثر آن بیشتر و فعالتر خواهد گردید مشروط بر آنکه ناشتا مصرف گردد. برای آنکه به عنوان داروی معالج مؤ ثر افتد لازم است بجز گیلاس چیز دیگری به صورت صبحانه خورده نشود و موقع ناهار وشام هم قبل از شروع به غذا خوردن مقداری گیلاس تناول شود. اگر یکی دو روز بجز گیلاس چیز دیگری خورده نشود کلیه مواد زائد و سموم موجود در بدن دفع خواهد شد. به عبارت دیگر گیلاس یکی از دفع کننده های بسیار عالی سموم و فضولات بدن می باشد.
نوشیدن روزی دو لیوان آب گیلاس درمان را تکمیل می کند. بهتر است آنرا در فواصل بین دو غذا مصرف نمایند.
جوشانده دم گیلاس یکی از مدرهای بسیار معروف و قدیمی است که از زمانهای گذشته از آن بهره می گرفته اند. این جوشانده برای دفع تمامی اختلالات کلیه و مثانه بسیار مفید است . اگر بتوان آب گیلاس تازه را نیز به مقدار مساوی با جوشانده دم گیلاس مخلوط کرده بنوشند اثر آن چند برابر خواهد گردید. برای تهیه جوشانده مقدار ۲۰ گرم دم گیلاس را در یک لیتر آب به مدت چند دقیقه بجوشانند سپس آنرا بگذارند تا خنک شود. بعدا آن را صاف کرده بتدریج بنوشند.


http://ostadrooyesh.blogfa.com/
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید