شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ ژوئیه سال ۱۶۰۶ ـ شاه عباس گنجه را از عثمانی ها پس گرفت


۲۷ ژوئیه سال ۱۶۰۶ ـ شاه عباس گنجه را از عثمانی ها پس گرفت
لشکریان شاه عباس که برای اخراج عوامل عثمانی (ترکیه) از چند منطقه در قفقاز ایران وارد این منطقه شده بودند در این روز در سال ۱۶۰۶ میلادی که در آن تاریخ مصادف با ماه محرم بود شهر گنجه (زادگاه گنجوی شاعر معروف) را که اینک در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است پس گرفتند. در جنگی که روی داد بیش از دو هزار و پانصد تن از عساکر عثمانی کشته شدند. شاه عباس سپس محمد پاشا فرماندار منصوب از سوی عثمانی در گنجه را که به اسارت گرفته شده بود به زندان مازندران فرستاد. اندکی بعد، شماخی نیز با جنگ پس گرفته شد که عثمانی در این نبرد هم سه هزار کشته تلفات داد و تا آن سوی «قارص» عقب نشست. به مناسبت آزاد شدن گنجه، در همان روز این شعر ساخته شد: (در محرم گنجه از عباس شد). عثمانی ها قبلا با استفاده از منازعات داخلی شاهزادگان صفوی به قفقاز ایران تعرض کرده بودند.
در عملیات قفقاز بود که فرماندهان توپخانه ایران متوجه شدند که گلوله های توپ باید عینا مطابق کالیبر (اندازه لوله توپ) باشد و گرنه احتمال انفجار توپ می رود و از همان زمان مقرر شد که توپ و گلوله های مربوط باید در یک کارخانه ریخته شده باشند.
پس از اخراج عثمانی ها از قفقاز جنوبی، شاه عباس از شهر تفلیس (گرجستان) که از متعلقات ایران بود دیدار کرد؛ دستور ترمیم خرابی های وارده به شهر ایروان (ارمنستان) را صادر کرد، و سپس عازم پایتخت خود شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید