شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چگونه آدم خلاقی باشیم


چگونه آدم خلاقی باشیم
خلاقیت باعث بروز افكار بزرگ در انسان می شود. اما معمولاً سخت ترین مرحله نقطه شروع است. افكار بزرگ ما را به سمت پیشرفت راهنمایی كرده و فردایی روشن را برایمان به ارمغان می آورند. با به كارگیری اصولی كه در این قسمت برای شما شرح می دهیم می توانید یك تجارت بزرگ و بی نقص راه اندازید. ما متاسفانه ذهن خود را به انجام این امور عادت نداده ایم. این امر سبب می شود تا توانایی خود را برای دامن زدن به تصورات و تخیلات از دست داده و در نتیجه قدرت تخیل خود را به كار نگیریم. به همین دلیل فرصت های بی شماری را به آسانی از دست می دهیم. ایده های بزرگ از محلی فرای باورهای شخصی نشات می گیرند. باید به دوردست ها بنگرید و افكار متفاوت را آزمایش كنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا كنید. عده ای با به كار نگرفتن ذهن خود آن را به طرز وحشتناكی بی حس و كرخت می كنند، چنین رفتاری باعث می شود درخت افكار شما هیچ گاه به بار ننشیند.
۱- زیاد مطالعه كنید
ذهن شما همانند بدنتان برای اینكه رشد پیدا كرده و پرورش یابد نیازمند تمرین و تحرك است، و چه تمرینی بهتر از كتاب خواندن. سعی كنید با افكار و عقاید انسان های موفق در طول تاریخ آشنا شوید. شرح حال و تاریخچه زندگی هر یك از آنها را مرور كنید و از آن درس بگیرید. با مطالعه این كتب می توان حدس زد كه چگونه این افراد بزرگ ذهن خود را برای رسیدن به بهترین ها پرورش داده بودند. همچنین می توانید مجلاتی نظیر تجارت و یا اقتصاد روز را نیز مطالعه كنید. با آگاهی از نظرات دیگران پیرامون مسائل مختلف شما سطحی نگری را كنار می گذارید و با یك دید عمقی به موضوعات مختلف می نگرید.
۲- فرصت هایی را كه در آن ذهن شما خلاق است از دست ندهید
اجازه دهید افكارتان مثل آب آتش نشانی به بالاترین نقطه صعود كنند. هنگامی كه برای پرواز كردن به ذهن خود فضا می دهید، او شما را به دوردست ها خواهد برد و نتایج شگفت انگیزی را به دست خواهد داد.
۳- یك دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید
هنگامی كه افكار بی نظیر به ذهن شما خطور می كنند از ذخیره كردن آنها اطمینان خاطر حاصل كنید. در این امر به یادداشت های ذهنی اكتفا نكنید زیرا ممكن است به دست فراموشی سپرده شوند. سعی كنید همیشه یك دفترچه یادداشت و یا یك ضبط صوت به همراه داشته باشید به ویژه در كنار تختخواب خود برای مواقعی كه افكار طلایی در حدود ساعت ۲ نیمه شب به ذهن شما خطور می كنند.
۴- از افكار دیگران بهره بجویید
بهره جستن از افكار و عقاید دیگران نیز به نوبه خود روش مناسبی برای گسترش ایده های شخصی شماست.
۵- تغییراتی در محیط اطراف خود ایجاد كنید
گاهی اوقات تنها چیزی كه باعث می شود ذهن خسته شما را دوباره به كار اندازد تغییر وضع ظاهری محیط اطرافتان است. اگر چشم انداز پیرامون شما تغییر كند، ذهن شما نیز به صورت ناخودآگاه به سمت یك دیدگاه جدید تغییر جهت می دهد. اگر تمام مدت در پشت میز خود بنشینید ذهن خود را در آن شرایط محدود می كنید و هیچ فضایی برای برانگیختگی او باقی نمی گذارید. بنابراین می توانید پیاده روی كنید، به باشگاه ورزشی بروید، كنار آب رود بنشینید و در كل به یك مكان جدید قدم بگذارید تا ذهن شما نیز بتواند آزادانه به تمرین و تقلا بپردازد.
۶- بر روی شكاف میان دو نسل خط بطلان بكشید
ذهن كودكان تروتازه و شاداب است. آنها جسور هستند و احساساتشان از طریق فشار های اجتماعی سركوب نشده است. به جهان با شگفتی می نگرند و مانند بزرگترها پاكی و معصومیت خود را از دست نداده اند. با كودكان پیرامون مسائل مختلف صحبت كنید تا با نقطه نظر ساده و بی آلایش آنها آشنا شوید.
۷- به رفیق شفیق خود مراجعه كنید
همه ما دوستی داریم كه به نظر می رسد توانایی پاسخ به تمام مسائل و مشكلات ما را دارد. چرا تنها در مورد مشكلات شخصی از او كمك می خواهید؟ بد نیست گاهی در مورد مسائل مهمتر نیز از او یاری بجویید.
۸- به توانایی های خود اتكا كنید
قواعد و اصول كلی را برای یك لحظه هم كه شده فراموش كنید. این رهنمون ها در جای خود مفید هستند اما ممكن است مانند یك چشم بند عمل كرده و قدرت داشتن دید وسیع را از شما بگیرند و اجازه دیدن چشم اندازهای متفاوت را به شما ندهند.
۹- در حیطه كاری خود به فعالیت بپردازید
خیلی خوب است كه به ذهن خود اجازه دهید آزادانه به گردش بپردازد. اما این گردش باید در حیطه دانش شما انجام پذیرد. اگر یك طراح هستید لازم نیست راه حلی برای مشكلات اقتصادی پیدا كنید. افكار شما تنها در رشته ای كه مهارت دارید خوب كار می كنند و در سایر رشته ها نتیجه ای مصیبت بار را به دنبال خواهند داشت. اگر نیاز به ورود به قلمرو دیگری را دارید بهتر است قبل از هر كار با یك متخصص مشورت كنید و اجازه انجام كلیه امور را به دست او بسپارید تا با استفاده از دانش و تخصص خود عمل كند.
۱۰- به ذهن خود آزادی عمل دهید
آیا با تمرین های رایج نویسندگان آشنایی دارید؟ آنها برای مبارزه با محدودیت ها یك روش بسیار جالب را برگزیده اند. فقط كافی است قلم را بر روی كاغذ گذاشته و هر آنچه كه در ذهنتان است را بر روی كاغذ بیاورید. می توانید از مشكلات شروع كنید و به دنبال هیچ گونه ارتباطی در دست نوشته های خود نباشید. مهم نیست كه تا چه حد عبث و نامعقول به نظر می رسند. بعداً می توانید مثل یك جدول تناوبی آنها را سازماندهی كنید، در آخر نیز امكان دارد به چیزی دست پیدا كنید كه بیهوده و بی ربط باشد اما چیزی كه در این مبحث حائز اهمیت است این است كه شما به ذهن خود اجازه غرق شدن در مسائل مختلف را داده اید و این خود یك امتیاز محسوب می شود. هیچ كس نمی داند شاید به نتیجه ای برسید كه سال ها منتظر آن بوده اید.

منبع: مردمان
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید