پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲ اوت


● ۳۳۸: پیش از میلاد فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه ارتش اتحادیه یونانی ها را که از نظر شمار بیش از نیروهای او بودند در «چائه رو نه آ» شکست داد و با تصرف همه یونان مسیر تاریخ را تغییر داد.
● ۱۴۹۲: پادشاه و ملکه اسپانیا دستور اخراج یهودیان را از این کشور صادر کردند که جمعی از آنان به استانبول نقل مکان کردند.
● ۱۵۸۹: هانری سوم شاه وقت فرانسه که خود را وارد جدالهای مذهبی کرده بود به دست یک طلبه مسیحی به نام ژاک کلمنت کشته شد.
● ۱۶۹۶: محمد اول سلطان عثمانی به دنیا آمد. سلاطین عثمانی ، جز سلیم اول و سلیمان پسرش مابقی بیشتر اوقات را درگیر امور حرمسرای گسترده خود بودند. مادر سلطان قدرت زیاد داشت. مقامهای دولتی بفروش می رسید . قتل، و به بردگی گرفتن مردم سرزمین های دیگر رواج داشت. اگر وزیر اعظم شایسته بود پیشرفتی هم صورت می گرفت. پیشرفتهای نظامی اولیه به این سبب بود که ترکان عثمانی عاشق جنگ و نزاع بودند. بقای عثمانی در دو قرن آخر هم نتیجه رقابت قدرتهای اروپایی باهم بود که نمی خواستند یکی از آنها عثمانی را تصرف کند.
● ۱۹۱۴: آلمان از بلژیک خواست که به نیروهای آلمانی اجازه دهد تا از طریق خاک آن کشور به فرانسه حمله برند که بلژیک پس از مشورت با انگلستان این درخواست را رد کرد و همان روز نیروهای آلمان وارد خاک بلژیک شدند و دولت انگلستان نیز به آلمان اعلان جنگ داد.
● ۱۹۳۹: قانون «Hatch» کارمندان دولت فدرال آمریکا را از فعالیت سیاسی در محل کار ممنوع کرد.
● ۱۹۴۵: کنفرانس سران دول فاتح در پتسدام که از ۱۷ ژوئیه آغاز شده بود پس از موافقت با تقسیم آلمان و اتریش میان فاتحان و محاکمه اطرافیان هیتلر و باز گرداندن آلمانی ها از خاک لهستان و احاله تعیین مرزهای لهستان به یک اجلاس بین المللی بکار خود پایان داد.
● ۱۹۶۷: «کلاد بارنت» که برای دادن اخبار فعالیت سیاهپوستان به رسانه ها و نیز دادن خبرهای درست از نقاط دیگر به آنان، خبر گزاری Associated Negro Press را تاسیس کرده بود در ۷۸ سالگی درگذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید