چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چگونه با چاقی برخورد کنیم؟


چگونه با چاقی برخورد کنیم؟
چاقی مسئله ای است كه در سرتاسر جهان میلیون ها انسان را رنج می دهد. كمتر كسی است كه از ارتباط چاقی با بروز بیماری های مزمن و خطرناك آگاه نباشد.
همه می كوشند تا به طرق مختلف از خوردن قرص لاغری گرفته تا جراحی های شكم و لیپوساكشن این معضل را از بین ببرند.
مشكل مهم این است كه افراد چاق نمی توانند با روش علمی كه البته مدت زمان نسبتاً طولانی ای را طی می كند، لاغر شوند و می كوشند تا با هر وسیله ای كه شده در مدت زمان اندك خود را به وزن دلخواه برسانند. ولی واقعیت این است كه افرادی كه دچار اضافه وزن هستند بایستی خیلی تلاش كنند و تغییر درست و حسابی در رژیم غذایی شان ایجاد نمایند.كلید كاهش وزن برخورداری از رژیم غذایی ای است كه از ۴ گروه غذایی اصلی تشكیل شده و متنوع باشد.
۱- گوشت و حبوبات و مغزها: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، خشكبار به میزان ۳-۲ واحد (هر واحد شامل ۶۰ تا ۹۰ گرم گوشت لخم ماهی، مرغ و قرمز، یك دوم فنجان حبوبات پخته، ۱ عدد تخم مرغ و یك دوم فنجان خشكبار است)
۲- شیر و لبنیات ۳-۲ واحد (هر واحد شامل ۱ فنجان شیر یا ماست، ۲ قطعه كوچك پنیر)
۳- میوه و سبزی ۵-۳ واحد (هر واحد شامل یك عدد میوه متوسط، یك دوم فنجان آب میوه، یك فنجان سبزی خام یا پخته)
۴- نان، برنج، ماكارونی ۱۱-۶ واحد (هر واحد شامل ۲ قطعه نان متوسط، یك دوم فنجان برنج و ماكارونی پخته)
تغییر عادات غذایی نیز كمك موثری به كاهش وزن می كند. حتماً صبحانه بخورید و فرزندانتان را نیز به این امر عادت دهید. كسانی كه صبحانه نمی خورند در مقایسه با افرادی كه از غذاهای سالم در صبح استفاده می كنند، دارای وزن بیشتری هستند. مصرف غذاهای ساندویچی و Fast Food را به یكی دو بار در ماه كاهش دهید. غذاهای سرخ كردنی را كاهش داده و بیشتر از غذاهای كباب شده، آب پز و بخارپز استفاده كنید.
از مصرف سالاد هنگام غذا غافل نشوید. به جای سس مایونز از آب لیمو، سس خردل و یا نوع كم چرب آن استفاده كنید.
در خوردن تنقلات چرب و دسر زیاده روی نكنید. در میان وعده های غذایی بیشتر از میوه و كیك كم چرب و لبنیات استفاده كنید. روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب را فراموش نكنید. اگر بیش از اندازه ای كه ورزش و فعالیت می كنید، می خورید، كافی است كالری مصرفی را به حداقل رسانده و روزانه نیم ساعت ورزش كنید یا از سر كار تا خانه پیاده بروید.

روزنامه شرق
منبع : پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان


همچنین مشاهده کنید