جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زاویه‌یاب Goniometer


دستگاهی برای اندازه‌گیری زاویه، که در نقشه‌برداری، مردم سنجی، سلورشناسی و غیره بکار می‌رود. برای تعیین زاویه بین سطوح منعکس کننده یک بلور یا منشور، اشعه موازی وارد از یک همرو ساز را بر بلور یا منشور، که ساکن نگاهداشته می‌شود، می‌تابانند، زاویه بین دو وجه نصف این زاویه خواهد بود طریق دیگر این است که دوربین ثابت است، و بلور یا منشور به ترتیب مناسبی می‌گردد.
زاویه‌یاب (یا زاویه‌یاب رادیوئی) نام دستگاهی نیز هست که برای تعیین امتداد و جهتی که امواج رادیوئی از آنجا می‌آیند بکار می‌رود.
● زاویه‌یاب
اسبابی است که برای اندازه‌گیری زوایا در بلورشناسی و نقشه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تعیین زاویهٔ میان سطوح یک بلور یا منشور، به‌وسیلهٔ یک موازی‌ساز نور را به رأس بلور است. برای کارهای عادی از زاویه‌یاب‌هائی با دقت اندازه‌گیری نیم درجه استفاده می‌شود. در حالی که برای کارهای دقیق‌تر با استفاده از یک تا حدود چند دقیقه زوایا اندازه‌گیری می‌شوند. در زاویه‌یاب‌ها یا بلور را ثابت نگهداشته دوربین را می‌چرخانند یا اینکه دوربین را ثابت نگهداشته، بلور را می‌چرخانند.
نوع دیگری زاویه‌یاب (زاویه‌یاب رادیوئی) وجود دارد که برای تعیین امتداد و جهت امواج رادیوئی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
● زاویه‌یاب تئودولیت Theodlite
ابزاری برای اندازه‌گیری زاویه‌ها، که در نقشه‌برداری به کار می‌رود. اساس آن تشکیل شده از تلسکوپی که بر روی صفحه‌ای دایره‌ای که بر حسب درجه تقسیم‌بندی شده است حرکت می‌کند.
● زاویه‌یاب ـ شیب‌سنج Clino Mecer
ابزار ساده‌آی مرکب از یک لولهٔ دید و صفحهٔ مدرج قائمی که در بغل لوله تعبیه شده است و به‌وسیله آن زاویهٔ فرار یک نقطه را اندازه می‌گیرند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید