پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دیوارهای راه راه


دیوارهای راه راه
یکی از روش‌های طرح دار کردن دیوارها ایجاد نوارهای پهن یا باریک روی آنها است. در اینجا دیوار یک اتاق خواب را ملاحظه می‌کنید که با رنگ های ملایم سفید و بنفش یاسی راه راه شده است. انتخاب رنگ ها متناسب با اتاق خواب بوده و در عین حال نزدیک به هم هستند به طوری که در کنار یکدیگر کنتراست چشم آزاری را ایجاد نمی‌کنند. بنا به ابعاد و وسعت اتاق خواب، در اتاق‌های کوچک ممکن است فقط یکی از دیوارها را که تاج تخت به آن تکیه می کند به این صورت طرح دار کرد و بقیه را ساده باقی گذاشت تا اتاق شلوغ و در نتیجه کوچک تر به نظر نرسد ضمن آنکه طرح راه راه عمودی موجب بلندتر به نظر رسیدن سقف اتاق شده آن را فضادارتر جلوه می دهد. برای اجرای چنین پروژه ای به وسایل زیر نیاز دارید: رنگ سفید و بنفش یاسی، خط کش بلند و مداد، شاقول، چسب کاغذ نواری، قلم موی متوسط مخصوص نقاشی ساختمان، یک قطعه پارچه تریکو، مقوا، قیچی، تینر.
با توجه به اندازه دیوارها، پهنای نوارهای رنگی دیوار را تعیین کنید. سپس با استفاده از خط کش و مداد از زیرکلاف گچبری دیوار محل قرارگیری مرزهای میان نوارها را علامت گذاری کنید. یک روش مفید برای تقسیم بندی دیوار تعیین نقطه وسط مهمترین دیوار اتاق است. سپس ۵/۷ سانتی متر از هر سوی نقطه وسط دیوار جدا کنید و این ۱۵ سانتی متر اولین نوار خواهد بود. حالا از هر طرف این نوار ۱۵ سانتی متر، ۱۵ سانتی متر جدا کنید تا تمام دیوارها علامت گذاری شوند. با استفاده از شاقول خطوط راستی از نقاط علامت گذاری شده تا پایین دیوار بکشید و یا به صورت نقطه چین با فواصل زیاد علامت گذاری کنید. با چسب نواری کاغذی یک طرف خطوط علامت گذاری شده را بپوشانید به طوری که چسب در داخل نوارهایی که باید سفید بمانند چسبانده شوند.
رنگ بنفش یاسی را با تینر کاملاً رقیق کنید سپس با قلم موی پهن مخصوص نقاشی ساختمان هر یک از نوارهایی را که باید بنفش شوند رنگ بزنید و بلافاصله با دستمال پارچه ای جنس تریکو روی آن ضربه بزنید تا اثر قلم از بین برود و رنگ بافتی یکنواخت پیدا کند. نوارهایی که باید بنفش شوند را به همین ترتیب رنگ بزنید. سپس با دقت چسب ها را از دیوار جدا کنید. صبر کنید تا رنگ خشک شود.
روی مقوا یک مثلث متساوی الساقین با قاعده ۱۵ سانتی متر و اضلاع ۱۰ سانتی متر رسم کنید و آن را بریده به عنوان الگو برای علامت گذاری مثلث های حاشیه بالای دیوار مورد استفاده قرار دهید. هر بار قاعده مثلث مقوایی را منطبق بر روی پهنای هر یک از نوارها بگذارید و نقطه راس مثلث را بر روی دیوار علامت گذاری کنید. سپس با چسباندن نوار چسب کاغذی از هر پهنای نوار تا نقطه علامت گذاری شده اضلاع آن را مشخص کنید. مثلث ها را با همان رنگ بنفش یاسی رقیق شده رنگ بزنید و بلافاصله پس از رنگ زدن با پارچه روی آن ضربه بزنید تا رنگ یکدست شود. به این ترتیب مثلث هایی که روی نوارهای بنفش قرار گرفته اند چون دو لایه رنگ خورده اند پررنگ تر خواهند بود. چسب ها را جدا کنید و صبر کنید تا رنگ خشک شود.
مقدار کمی رنگ بنفش یاسی را در حدود ۲۰ برابر آن تینر بریزید به طوری که تینری با ته مایه رنگ بنفش داشته باشید و با قلم مو یک لایه از این رنگ را روی کل دیوار بزنید. قلم مو را با حرکات چپ و راست ضربدری روی دیوار بزنید. به این ترتیب نوارهای سفید نیز ته مایه ای از رنگ یاسی بر خود می گیرند و از سفیدی محض خارج می شوند. در آخر کلاف گچبری بالای دیوار را با رنگ بنفش یاسی همرنگ نوارها رنگ بزنید. برای محافظت دیوار از رنگی شدن یک قطعه مقوا را در نقطه ای که رنگ می زنید بر روی دیوار زیر گچبری نگاه دارید. چنان که قبلاً ذکر شد ممکن است اندازه پهنای نوارها را به دلخواه خود تغییر دهید و یا دیوارها را از فاصله یک متری زمین به پایین راه راه کنید. در این صورت از یک زوار چوبی برای تقسیم دیوار استفاده کنید. چنانچه بخواهید این پروژه را با رنگ های دیگر اجرا کنید از رنگ هایی با تفاوت کم بهره بگیرید و با کمک چرخه رنگ ها، رنگ هایی متناسب با یکدیگر را انتخاب نمایید.

سپیده سلیمی
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید