چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیام کوتاهSMS


پیام کوتاهSMS
سرویس پیام کوتاه(SMS) ، انتقال و تبادل پیامهای کوتاه متنی بین تلفنهای همراه، دستگاههای فکس و آدرسهای IP اینترنت است .این گونه پیامها نباید بیش از ۱۶۰ کاراکتر حرفی-عددی بوده و حاوی تصاویر گرافیکی باشند هر چند گوشی های جدید در حال حاضر، امکان ارسال تصاویر را مهیا کرده اند . زمانی که یک پیام SMS ارسال می شود، توسط یک مرکز سرویس پیامهای کوتاه (SMSC) دریافت شده و سپس از طریق این مرکز، به دستگاه تلفن همراه مورد نظر، فرستاده می شود. برای انجام این کار، مرکز SMSC به منظور یافتن فرد سیار مورد نظر، درخواستی را به ثبت کننده مکان خانگی (HLR) ارسال می کند .زمانی که HLR درخواست را دریافت کرد، وضعیت مشترک را مشخص می کند .
۱) فعال یا غیرفعال بودن مشترک
۲) خط سیر مشترک.
چنانچه مشترک غیرفعال باشد، SMSC پیام را برای مدتی نگه خواهد داشت .زمانی که مشترک به دستگاه خود دسترسی یافت، HLR یک پیام هشدار کوتاه به SMSC می فرستد و SMSC مجددا پیام را ارسال می کند .پس از آن، SMSC پیامی را با قالب SMD P۲P به مرکز خدمات انتقال می دهد . این سیستم، دستگاه را فراخوانی می کند و اگر پاسخی دریافت کرد، پیام ارسال می شود .بدین ترتیب SMSC تاییدیه ای مبنی بر دریافت پیام توسط کاربر دریافت می کند و این پیام را به عنوان پیام ارسال شده طبقه بندی می کند تا دیگر ارسال نشود. انتظار می رود که تعداد کاربران تلفن همراه تا پایان سال۲۰۰۳ ، به ۵۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان برسد و با بهره گیری از ویژگیSMS ، ۷۵ درصد از تلفنهای همراه به اینترنت متصل شوند. علت ارسال پیامهای متنی چیست‚ با استفاده از SMS می توانید پیامهای کوتاه وخاص را ارسال و دریافت کرده و در وقت و پول خود صرفه جویی کنید .به علا وه کار با آن لذت بخش است! سرویس پیام کوتاه، مطابق استاندارد تلفن های همراه دیجیتال GSM تعریف شده است .
این استاندارد در اروپا، خاورمیانه، آسیا، آفریقا و بعضی از نواحی آمریکای شمالی، بسیار متداول است. علاوه بر ویژگیهای بیان شده، SMS یک سرویس ذخیره و انتقال است . به عبارت دیگر، پیامها مستقیما از فرستنده به گیرنده ارسال نمی شوند، بلکه همیشه از طریق یک مرکز SMS مبادله خواهند شد .بدین ترتیب ارسال یا عدم ارسال یک پیام، می تواند تایید شود. SMSدر ایران شرکت مخابرات و امور ارتباطات سیار ایران نیز از چندی پیش با ارائه این امکان به مشترکان تلفن همراه، گامی در جهت نزدیک شدن به استانداردهای جهانی در این مقوله ارتباطی نوین برداشت .در حال حاضر، دارندگان تلفن همراه می توانند از طریق تماس با شماره تلفن گویای۰۹۹۹۰ مرکز مخابرات ایران یا مراجعه به یکی از دفاتر خدماتی تلفن همراه، نسبت به فعال کردن این سرویس اقدام کنند . از طرف دیگر با کوشش برخی از شرکتها، امکان مبادله نامه الکترونیکی و پیغام پستی و تا حدودی یکپارچگی با اینترنت، فراهم شده است .
در حال حاضر می توانید با ارسال پیام خود به شماره۰۹۱۳۲۸۰۷۷۶۰ شرکت امن افزار گسترشریف، در قالبهای زیر، نامه الکترونیکی یا پیام برای کاربران Yahoo Messenger بفرستید .برای ارسال Email باید در بخش مربوط به نوشتن SMS تلفن همراه خود، پیامی با قالب زیر بنویسید: EM Email Address Subject Body که به جای عبارت Email Address باید آدرس پست الکترونیکی مورد نظر خود فرضا Webmag@mftmail.com و به جایSubject ، موضوع نامه و به جای Body هم محتوای نامه خود را وارد کنید . برای ارسال پیام بهYahoo Messenger ، پس از ورود به بخش نوشتن SMS در تلفن همراه، به ترتیب زیر عمل کنید: YM User ID Message که به جای عبارت User ID باید شناسه کاربری فرد مورد نظردر یاهو را وارد کنید و به جای Message نیز پیام خود را تایپ کنید که این پیام درصورت online نبودن فرد، به صورت offline ارسال می شود . برای دریافت اطلا عات کاملتر می توانید نام کاربری Peykasa را به لیست دوستان خود در Yahoo Messenger اضافه و یک پیام help برای آن ارسال کنید به علا وه می توانید لیست کاراکترهای ویژه، مثل یا _زیر خط و غیره را نیز از آن دریافت کنید . در ضمن کاربران اینترنت می توانند با مراجعه به سایت پارس www.parssms.comSMS و گرفتن یک حساب کاربری جدید، به کلیه مشترکان تلفن همراه، پیام کوتاه ارسال کنند .برای این منظور، پس از ورود به سایت فوق، به بخش Sign Up Now مراجعه و با پر کردن فرم ثبت نام، یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید .
لازم به ذکر است که آبونمان سالانه سرویسSMS ، دو هزار تومان و ارسال هر پیام، مبلغ۱۲ تومان هزینه در بردارد به علاوه، کلیه سرویسهای جانبی از قبیل ارسال نامه الکترونیکی و غیره در حال حاضر رایگان است.

ict.tavanir.org.ir
منبع : پایگاه اطلاع ‌رسانی استان گلستان


همچنین مشاهده کنید