سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

چگونه در مصرف انرژی‌ صرفه ‌جویی کنیم؟


چگونه در مصرف انرژی‌ صرفه ‌جویی کنیم؟
روشنایی و استفاده از لامپ‌های کم مصرف:‌
بکاربستن توصیه‌های زیر در بهینه‌سازی مصارف روشنایی بسیار مفید است:
۱‌) بهتر است از لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای استفاده کنیم زیرا انرژی مصرفی لامپ کم‌مصرف حدود ۲۰ درصد لامپ رشته‌ای و عمر آن ۸ برابر لامپ رشته‌ای است.‌
۲‌‌) خاموش کردن لامپ اتاقها و سایر مکانها، در زمانی که رفت و آمدی صورت نمی‌گیرد.
۳‌) کنترل میزان روشنایی در محل سکونت باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌گردد. بهتر است روشنایی بیشتر در هنگام مطالعه و محل کار باشد و در فضاهایی نظیر راه‌پله‌ها از حداقل روشنایی مورد نیاز استفاده کنیم.
۴‌) از رنگ‌های روشن برای دیوار و سقف و پرده‌‌ها استفاده کنیم.
۵‌) برای جلوگیری از روشن شدن تمام لامپ‌های لوستر از کلید دوپل استفاده کنیم تا در برخی مواقع بخشی از آنها را خاموش کنیم.
۶‌) تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کرده و برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید از سایه‌بان و یا پرده کرکره برای پنجره‌ها استفاده نمائیم.
۷‌) با نصب کلیدهای زماندار یا چشم الکترونیکی در نواحی کم‌رفت و آمد مانند انبار راه پله‌ها و ... جهت خاموش کردن لامپ‌ها می‌توانیم درمصرف‌برق صرفه‌جویی کنیم.
۸‌) بمنظور بهره‌مندی از نور بیشتر قاب و لامپ‌ها را هر سه ماه یکبار تمیز کنیم.
▪ طول عمر
▪ نوردهی
آیا می‌دانید که ۹۰ درصد برق مصرفی لامپ‌های رشته‌ای به گرما و حرارت تبدیل شده و فقط حدود ۱۰ درصد برق مصرفی این لامپ‌ها به روشنایی تبدیل می‌شود.
آیا می‌دانید اگر در خانه خود از ۲ لامپ کم مصرف ۲۰ وات بجای ۲ لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات استفاده کنیم. هزینه برق مصرفی خود را در یکسال حدود ۱۲۰۰۰۰ ریال کاهش می‌دهیم.
آیا می‌دانید ۱ کیلووات ساعت معادل روشن بودن یک لامپ ۱۰۰ وات در مدت زمان ۱۰ ساعت می‌باشد.‌در حال حاضر لوازم برقی خانگی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان برق در بخش خانگی می‌باشند که طبعاً تاثیر بسزایی در هزینه‌های برق خانواده‌ها دارند.
از طرف دیگر تعداد وسایل خانگی در خانواده‌ها روز به روز در حال افزایش است. بنابراین با رعایت توصیه‌هایی که در این بروشور آمده است می‌توانیم ضمن کاهش مصرف و هزینه برق خانه خود مطمئن شویم که از وسایل برقی خود بهینه استفاده می‌کنیم.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید