جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

زندگی برنامه ریزی می خواهد


زندگی برنامه ریزی می خواهد
آرامش خیال، تحقق امنیت فردی و رسیدن به اهداف در خانواده واجتماع نتیجه داشتن برنامه مشخص و مدون برای رویدادهای زندگی است. برنامه ریزی این فرصت را در اختیار انسان می گذارد تا فرد با آرامش خاطر مراحل پیشرفت و ترقی را درخانواده و جامعه پیش ببرد. این در حالی است که به گفته کارشناسان برخی از خانواده ها در زندگی شخصی خود با بی برنامگی کامل پیش می روند. به اعتقاد آنان احساس شکست و ناکامی در زندگی خانواده هایی که برنامه ریزی ندارند بیشتر است و آنان اشتباهات قبلی خود را در ابعادی بزرگتر تکرار خواهند کرد.
روان شناسان معتقدند افراد بی برنامه نه تنها در زندگی مادی خود دچار مشکل می شوند، بلکه در زندگی معنوی خود نیز شکست می خورند چرا که اعتقاد خود را نسبت به توانمندی هایشان از دست می دهند و در تصمیم گیری های بعدی متزلزل می شوند. کارشناسان مسائل خانواده برخی از راه های برنامه ریزی را توضیح می دهند و می گویند مردم معمولاً برنامه ریزی نمی کنند که شکست بخورند، بلکه در برنامه ریزی کردن شکست می خورند.
برنامه ریزی یعنی شناخت دقیق امکانات، فراهم کردن ابزار لازم و به کارگیری آن در زمان معلوم، یعنی آنچه را که می گوییم باید بتوانیم به اجرا درآوریم. اما متأسفانه بیشتر خانواده ها با مزایا و فواید برنامه ریزی دقیق آشنا نیستند.
یک زندگی برنامه ریزی شده به افراد جهت می دهد. برنامه ریزی این فرصت را در اختیار افراد قرار می دهد که بدانند به کجا می خواهند بروند و چطور باید به آنجا بروند.
برنامه ریزی غلط و یا نداشتن برنامه ریزی مناسب موجب می شود اهداف خانواده با تأخیر مواجه شود. خانواده هایی هستند که تاکنون به اهدافشان دست نیافته اند به این دلیل که هیچ طرح و برنامه ای برای رسیدن به اهداف خود نداشته اند. از مزایای دیگر یک زندگی برنامه ریزی شده گرفتن کنترل زندگی در دست خود افراد است. شاید در دست گرفتن کنترل زندگی تنها راه رسیدن به اهدافی باشد که واقعاً انتظار داریم.
از دیدگاه رفتارشناسی با برنامه ریزی در زندگی می توان از بسیاری از مشکلات اجتماعی و خانوادگی جلوگیری کرد . با این همه بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها در مسائل اداری، سیاسی و اقتصادی باید برنامه ریخت، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان تا زمانی که افراد در برنامه خانوادگی خود برنامه نداشته باشند نمی توانند در زندگی اجتماعی، اقتصادی خودموفق عمل کنند. اما نکته قابل توجه آن است که یک برنامه ریزی موفق با واقعیات ملموس همراه است. باید از رؤیا و شایعه بپرهیزیم. یعنی هر چه برنامه های ما منطبق با حقایق و امکانات و توانمندی های مادی و معنوی همراه باشد، موفقیت در آن کار افزایش پیدا می کند. در واقع یک زندگی برنامه ریزی شده باعث می شود ناخودآگاهمان هم به خدمت مان درآید. وقتی برنامه ریزی می کنیم، بصیرتی در ناخودآگاهمان به وجود می آید و آن بصیرت فرصت های لازم برای رسیدن به موفقیت را برایمان فراهم می آورد و در نهایت در زندگی به آزادی کامل خواهیم رسید.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید