چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

راهکارهایی برای جلوگیری از تماس اشعه تلفن همراه با بدن


راهکارهایی برای جلوگیری از تماس اشعه تلفن همراه با بدن
تلفن های همراه ظرف چند سال در سراسر جهان و بطور گسترده عمومی شده اند و به گفته کارشناسان; تنها یک دهه دیگر آثار سرطان زایی آنها بروز خواهد کرد. تاکنون مطالعات ضد و نقیضی روی عوارض جانبی استفاده از این وسیله ارتباطاتی انجام گرفته که برخی از آنها به ما می گویند، موردی برای نگرانی وجود ندارد اما برخی دیگر با همان نسبت مساوی هشدار می دهند که کاربرد این وسیله بروز تومورهای مغزی را در پی دارد. خود صنعت تلفن همراه نیز می گوید; اغلب مطالعاتی که در مجلات علمی در سراسر جهان در این باره منتشر شده نشان می دهد که تلفن های بی سیم هیچ خطری برای سلامتی ندارند و تهدیدی از این لحاظ به حساب نمی آیند. پژوهشگران و متخصصان می گویند; در هر حال باید بخاطر داشته باشیم که تلفن های همراه اشعه منتشر می کنند. هیچ کس دقیقا نمی داند که آیا این اشعه ها نگران کننده هستند یا خیر؟ تلفن های همراه بر اساس محدودیت های ایمنی قانونی ساخته شده اند اما متخصصان توصیه می کنند که اگر هنوز نگران هستید، ۵ راهکار ساده وجود دارد که می تواند از خطر تماس شما با این پرتوها بکاهد. این اقدامات ساده به قرار زیر است:
- از تلفن های آیفون دار استفاده کنید; بدون شک این یک راه، چاره مناسب از نظر کارشناسان است. در این وضعیت هیچ چیز نزدیک سر شما قرار نخواهد گرفت. به این ترتیب گوشی را در فاصله حداقل چند اینچی نگه دارید. یک فوت یا بیشتر فاصله ایده آلی است. پروفسور «ماگرا هاواس»، استادیار انستیتو مطالعات سلامت در دانشگاه ترنت در کانادا ضمن توصیه بالا می گوید که هر اینچ که تلفن از بدن شما فاصله داشته باشد، کاهش پرتوها بسیار سریع تر صورت می گیرد و در فاصله ۴اینچی هیچ احتمال تماس با اشعه وجود نخواهد داشت.
- از یک گوشی سیم دار یا همان هدفون با یک مهره در انتهای آن استفاده کنید، اشتباه نکنید. این یک قطعه جواهر نیست، بلکه وجود مهره باعث می شود که سیم مستقیما با گوش تماس نداشته باشد چون خود سیم می تواند به گوش شما اشعه منتقل کند. این مهره می تواند اشعه را پیش از رسیدن به گوش کاربر، جذب کند. این هدفون ها با هزینه کم و در فروشگاه ها موجود هستند.
- می توانید از بلوتوث استفاده کنید. پروفسور «هاواس» می گوید; یک گوشی بلوتوث هرچند که هنوز اشعه دارد اما مقدار آن حداقل ۱۰۰بار کمتر از اشعه ای است که هنگام نگهداشتن خود گوشی تلفن در نزدیک سر به بدن منتقل می شود. تنها مشکل گوشی های بلوتوث اینست که برخی از کاربران بطور دائم آن را استفاده می کنند.
- می توانید از گوشی های «لوله توخالی» استفاده کنید. این گوشی ها شبیه به گوشی های سیم دار معمولی هستند به استثنای ۶ اینچ انتهایی آخر گوشی و قسمتی که کنار گوش قرار می گیرد. این قسمت در واقع یک لوله توخالی است و در زیر پلاستیک هیچ سیمی وجود ندارد. این نوع گوشی ها را نیز می توان از طریق اینترنت خریداری کرد.
- آخرین گزینه نیز اینست که تلفن هایی را تهیه کنید که حداقل اشعه را تولید می کنند. پرتوهای تلفن در یک نرخ جذب خاص با علامت اختصاصی SAR اندازه گیری می شود. برای مشاهده میزان SAR در تلفن خود می توانید به فهرست ارایه شده در سایت COM.CNET مراجعه کنید.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید