شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چرا از دست رفتن آب بدن بر سلامت شخص اثر می‌گذارد؟


چگونه ممکن است، از دست رفتن آب بدن بر سلامت شخص اثر بگذارد؟
اگر میزان آبی که بدن از دست می دهد بسیار زیاد باشد ، می تواند سبب گرمازدگی شدید و یا شوکهای گرمایی شود. در چنین حالاتی ، تعرق شدید شده ، فرد دچار رنگ پریدگی می شود و یا این که استفراغ‌های شدیدی می کند.
اگر دمای بدن به بیش از ۴۱درجه سانتیگراد برسد خطر شوکهای گرمایی نیز افزایش می یابد. وقتی آب فراوانی از دست برود، احتمال بروز عفونت های ادراری و تشکیل سنگهای کلیه و صفرا زیاد می شود. همچنین حساسیت به سرطان مثانه و روده بزرگ در چنین فردی بیشتر می شود.
وبای التور یك بیماری حاد اسهالی است كه عامل آن ویبریوكلرا یا التور است كه منحصرا انسان را مبتلا می‌كند. این بیماری به شدت مسری است. ویژگی مشخص وبا آغاز ناگهانی اسهال جهنده بدون فشار و آبكی است كه به دنبال آن استفراغ، كم آب شدن سریع، گرفتگی ماهیچه‌ها و كم شدن ادرار فرا می‌رسد. میزان كشندگی بیماری در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الكترونیت بدن ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
▪ علایم:
دوره پنهانی وبا از چند ساعت تا ۵ روز بوده و بطور معمول ۱ تا ۲ روز است . شدت علائم بیماری به سرعت و مدت از دست رفتن مایعات بستگی دارد.
وبا دارای سه مرحله است:
الف: مرحله تخلیه‌ای: بیمار ناگهان دچار اسهال شدید، بدون درد و آبكی می‌شود كه به دنبال آن استفراغ روی داده و مدفوع نمای آب برنجی دارد.
ب: مرحله كلاپس: به دلیل كم آبی بدن بیمار به مرحله كلاپس وارد می شود و بصورت پایین افتادن فشار خون، نبض خیلی ضعیف، شكم فرو رفته، دست و پای خیلی سرد، قطع ادرار و ... نمایان می‌شود.
ج: مرحله بهبودی: اگر مایعات بدن بیمار جبران شود فشار خون بیمار رو به افزایش می‌رود و علائم حیاتی نرمال شده و بیمار از مرگ حتمی نجات می‌باید.
▪ راه انتقال:
انتقال وبا از انسان به انسان از راههای زیر صورت می گیرد:
آب آلوده به مدفوع ( منابع آب بدون نظارت ) شامل: استخرها و ...، آشامیدنی و خوراكی آلوده.
شایان ذكر است خوردنی و آشامیدنی آلوده با همه گیری وبا رابطه مستقیم دارد شیردادن كودكان با بطری یك عامل خطر چشمگیر برای خورندگان آن است.
▪ پیشگیری:
گزارش سریع موارد بیماری وبا به مراكز ذیصلاح از مهمترین عوامل پیشگیری است چراكه نتیجه آن بیماریابی زودرس در جامعه و درمان سریع در مورد بیماری خواهد بود.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید