جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حمایت از مادر برای تغذیه شیرخوار با شیرمادر


حمایت از مادر برای تغذیه شیرخوار با شیرمادر
شیرخواران، هدف ما برای تغذیه با شیرمادر هستند. تغذیه با شیرمادر بهترین شروع زندگی را برای نوزادان در تمام مناطق مختلف از نظر توسعه یافتگی فراهم می کند. حتی در کشورهای توسعه یافته، عدم تغذیه با شیرمادر با افزایش خطر بقاء و سلامت کودکان مرتبط است. تغذیه مصنوعی با میزان بالاتر مرگ نوزادان همراه است. شروع اولیه و بموقع تغذیه با شیرمادر و تغذیه انحصاری با شیرمادر، می تواند جان بیش از یک میلیون نوزاد را حفظ نماید. کودکانی که تغذیه مصنوعی شده اند، در مقایسه با کودکانی که بطور انحصاری با شیرمادر تغذیه شده اند، از تکامل طبیعی برخوردار نمی شوند، از سلامت کمتری بهره مند می شوند، میزان های مرگ و میر در آنها بالاتر و ضریب هوشی آنها پایین تر است.
مادران و جوامع نیز از تغذیه شیرخواران با شیرمادر سود می برند. سرطان پستان در زنان غیرشیرده و زنانی که به مدت کوتاه شیر داده اند، بیشتر است. قاعدگی پس از زایمان در زنان غیر شیرده زودتر باز می گردد و این می تواند منجر به بارداری های نزدیک بهم شده و مشکلات سلامت مادران و کودکان را فراهم نماید. تغذیه انحصاری با شیرمادر منجر به کاهش هزینه های اقتصادی برای خانواده، جوامع، سیستم بهداشتی و محیط می گردد.
حمایت از تغذیه با شیرمادر مهم است- با تغذیه شیرخواران با شیرمادر همه برنده اند!
(mother support:going for the gold)
تغذیه با شیرمادر بحق استاندارد طلایی را برای تغذیه شیرخواران فراهم می کند. طلا یک شئی گرانبهاست و در بسیاری از فرهنگ ها با ارزش است و حفاظت می شود. شما چه احساسی پیدا می کنید اگر شخصی بجای طلا به شما فلزی بی ارزش مثل برنج بدهد؟ همین اتفاق رخ می دهد وقتی کارخانه ها جانشین شونده های شیر مادر را تولید می کنند.
به عنوان سمبل هفته جهانی شیر مادر ۲۰۰۸ از پنج حلقه رنگی المپیک و شبکه بین المللی قهرمانان و کشورها الهام گرفته شد و پنج حلقه برای نشان دادن انواع حمایت های مورد نیاز برای کمک و تشویق زنان شیرده در نظر گرفته شد.
زنان نه فقط حمایت را از منابع مختلف دریافت می کنند، بلکه خود فعالانه حمایت را فراهم می کنند. زنان نقش کلیدی در تمام حلقه ها دارند. حمایت قوی در حلقه های بیرونی، قدرت قوی تری در حلقه مرکزی ایجاد می کند که پرتوی آن به سایر حلقه های حمایتی نیز می رسد. شبکه قوی سازمان های حمایت مادر از مادر در سراسر دنیا، بوسیله زنان ایجاد شده و نقش حیاتی در این مقوله دارند.
در طول تاریخ، زنان ارزش کارگروهی و ایجاد شبکه با سایر زنان را آموخته اند. از جمله فواید آن: آموختن مهارت های جدید، سهیم شدن در فرصت های خوب و زمان، آموختن به یکدیگر در زمان بحث و مجادله است. در جوامع سنتی، این شبکه شامل اعضاء خانواده و فامیل (مادران، مادر بزرگها و خاله ها و عمه ها) هستند که نزدیک و در دسترس هستند.
نقش زنان بطور قابل ملاحظه ای وسیع تر و عمومی تر از خانه و فامیل است. تقویت این نقش های گسترش یافته نیاز به شبکه دارد. متاسفانه امروزه بسیاری از زنان، از یک شبکه حمایتی برخوردار نیستند. اعضا خانواده های گسترش یافته همیشه از نظر جغرافیایی در دسترس نیستند، بنابراین زنان به افراد غیر فامیل و وقتی امکان پذیر باشد به تکنولوژی های جدید مثل تلفن و اینترنت تکیه می کنند. وقتی تمام حلقه ها قوی هستند و حمایت جامع و یکپارچه از تغذیه با شیرمادر را فراهم می کنند، نتیجه آن قدرت و توانایی بیشتر برای حمایت بیشتر است.
بهترین مداخله برای حمایت مؤثر از مادران، ایجاد گروه های کوچک حمایتی است:
این گروه ها می توانند به احیا فرهنگ تغذیه با شیرمادر کمک نمایند.
منبع : واحد مركزی خبر


همچنین مشاهده کنید