جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هوای گرم و نیاز به نوشیدن آب زیاد


هوای گرم و نیاز به نوشیدن آب زیاد
شــــما در هوای گرم ومرطوب نیازمند نوشیدن آب بیشتری هستید تا دمای بدن خود را با این كار پایین نگه دارید. همچنین اگر در هوای سرد با وجود پوشیدن لباس های كم، بازهم عرق می كنید، نیاز به آب بیشتری دارید. حرارت درونی می تواند سبب از بین رفتن رطوبت پوست و كاهش میزان مایعات روزانه شود. ارتفاع بالاتر از ۲هزار و ۵۰۰ متر نیز می تواند بر نیاز شما به آب موثر باشد. در ارتفاعات بالاتر كه تنفس سریع تر می شود، مصرف اندوخته آب بدن شما هم بیشتر است.
▪ تشنگی همیشه در یك درجه خاص نیست
اگر در تندرستی كامل هستید، می توانید میزان تشنگی و مصرف آب را برای خود اندازه گیری كنید. تشنگی همیشه نشانه كمبود آب در بدن نیست، چرا كه با افزایش سن، كمتر متوجه احساس تشنگی می شوید. به هنگام ورزش های سنگین، میزان زیادی از مایعات اندوخته در بدنتان پیش از اینكه احساس تشنگی كنید، از میان رفته است. پس پیش از انجام حركات ورزشی و در حین انجام آن، نوشیدن مایعات را فراموش نكنید.
كاهش تشنگی و ادرار هر دو به مقدار زیاد و مكررا می توانند از نشانه های دیابت باشند. در صورت ابتلا به دیابت، قندخون زیاد شده و سبب جذب آب بیشتری می شود. برای فرو نشاندن تشنگی خود، آب و سایر آشامیدنی های دیگر را بیشتر می نوشید و این سبب تكرر ادرار می شود. اگر متوجه كاهش غیرمعمول در ادرار و تشنگی خود شدید، حتما به پزشك مراجعه كنید.
● پیشنهادهایی برای برنامه غذایی
یك موسسه پزشكی پیشنهاد می كند كه مردان مجموعا در روز از سه لیتر و زنان ۳/۲ لیتر مایعات استفاده كنند. البته بازهم این دستورات با توجه به عادات غذایی هر كس و محل زندگیش متفاوت خواهد بود.
شما می توانید هر یك از این متغیرها را برای درجه بندی نیازهای بدنتان استفاده كنید، اما مایعات بدن شما احتمالا در حد عادی است و آشامیدن آب به مقدار معمولی تشنگی را فرو می نشاند و رنگ ادرار نیز طبیعی و زرد رنگ است.
زنان بویژه زمانی كه كارهای سنگین انجام می دهند، باید آب بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف كنند تا مایعات تحلیل رفته جبران شود. شما نیازی ندارید كه در طول روز از بطری های آب خود، ذره ذره بنوشید.
برنامه غذایی و استفاده از مایعات می تواند براساس نیاز بدن تنظیم شود. به طور میانگین ۲۰ درصد از آب بدن از غذاهای دریافتی تامین می شود و ۸۰ درصد باقیمانده از انواع آشامیدنی ها، میوه ها و سبزی ها كه علاوه بر اینكه منابع سرشاری از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها هستند، مقدار قابل توجهی هم آب دارند. برای نمونه، پرتقال دارای ۸۷ درصد و خیار دارای ۹۵ درصد آب است. در مقابل، آجیل، حبوبات و غذاهای پخته شده به طور كلی آب كمتری دارند.
آشامیدنی های كافئین دار مانند چای، قهوه و سودا نیز می توانند به جبران كمبود آب كمك كنند، اما همیشه بهترین انتخاب همان آب است. آب ارزان ترین و به صرفه ترین مایع است و در منزل و محل زندگی همه مردم، موجود و قابل دسترسی است.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید