جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مارتین لل،دوی ماراتن


مارتین لل،دوی ماراتن
مارتین لل بدون شک در کنیا جایگاه ویژه یی دارد. در شرایطی که آفریقایی ها در پرورش دونده استاد هستند، لل مثل همه خودش را بالا کشیده و هرگز به کمک دیگران هم فکر نکرده است. او برخلاف اکثر بچه های آفریقایی که تحصیل را به دلیل فقر وحشتناک کنار می گذارند و از آن فاصله می گیرند، هیچ وقت تسلیم فقر نشد. او به واسطه قدرت خدادادی اش توانست بورس دوندگی بگیرد تا بتواند هزینه دبیرستانش را بپردازد. با این حال این بورس ورزشی- تحصیلی هم مانع کار کردن های او در کنار درس خواندن نشد. مارتین لل هر روز صبح ساعت شش و یک ساعت زودتر از حد معمول از خواب بیدار می شد تا خودش را به مغازه سبزی و خواربارفروشی خانوادگی شان برساند. او مسیر خانه تا مغازه که در «کاپ سابت» قرار داشت را می دوید تا یک روز سخت کاری را آغاز کند.
جثه ظریف او حتی با دوومیدانی هم قوی نشد. لل با قدی حدود ۱۷۰ سانتیمتر ضعیف تر از چیزی بود که بتواند در دعواها امان بیاورد. برای همین وقتی یک بار دوچرخه رابرت کیکوچ چرویوت را برداشت، از او با چوب کتک مفصلی خورد؛ کتکی که لل امروز در ۲۹ سالگی اش هم آن را به یاد دارد. از آن روز به بعد این دو دونده ماراتن با یکدیگر دوست شدند و دوستی شان تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. اما دوندگی های لل از خانه تا مغازه بالاخره در آوریل سال ۲۰۰۲ جواب داد، زمانی که از او دعوت شد در یکی از دوهای «گابریل روزا دیسکاوری» در «الدوره» شرکت کند. همان مسابقات پای او را به اروپا باز کرد.
در کارنامه لل که حضور در ۱۲ مسابقه جهانی به چشم می خورد، ۱۰ مقام اولی، یک مقام دومی و دو مقام سومی دیده می شود. با وجود این کارنامه موفق در طول ۵ سال گذشته، او امسال اولین المپیک زندگی اش را تجربه می کند و این ممکن است در نظر اول برایش مشکل ایجاد کند اما او قبل از پکن در لندن کاری کرد که تنها دو نفر دیگر موفق به انجام آن شده بودند. او برای سومین بار در ۴ سال گذشته در ماراتن لندن قهرمان شد و با رکورد ۲ ساعت و ۵ دقیقه و ۱۵ ثانیه، رکورد خالد خانوچی را در ۲۳ ثانیه ترقی بخشید. حالا او تبدیل به سومین نفری می شود که از زمان آغاز ماراتن لندن در سال ۱۹۸۱ موفق شده سه بار در آن به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. دیونکو سرون مکزیکی (۹۶-۹۴) و آنتونیو پینتو (۹۲ ، ۹۷ و ۲۰۰۰) قبل از او موفق شده بودند این عنوان را سه بار به خود اختصاص دهند. لل مثل اکثر ورزشکاران و دوندگان ماراتن در شهر «الدوره» در غرب کنیا روی تپه های مرتفع «ناندی» و دره «ریفت» تمرین می کند؛ همان منطقه یی که ژانویه امسال صحنه اکثر وحشیگری های قومی به حساب می آید. حالا لل از دل این وحشیگری ها بیرون آمده تا تاریخ را رقم بزند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید