شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

سرسیلندر


در موتورهای ردیف، سرسیلندر مجز است و به‌وسیله پیچ‌های بزرگ به بالای بدنه سیلندر بسته می‌شود. در موتورهائی‌که سرسیلندر از بدنه جدانیست مانند ستاره‌ای در صورتی‌که داخل سرسیلندر کربن بگیرد تمیز نمودن آن مشکل است.
در سرسیلندر به موازات حفره‌های سیلندر فرورفتگی‌هائی موجود است که به محفظه‌ انفجار موسوم اس، گاز متراکم شده درین محفظه‌ها به موقع منفجر می‌شود. در موتورهای بنزینی به این محفظه‌ها سه مجرا مربوط می‌شود که در یکی شمع الکتریکی پیچ می‌شود و دوتای دیگر یکی برای ورود گاز و دیگری برای خروج دود است. سوراخ محل شمع همیشه در سرسیلندر و حفره‌های دود و گاز در موتورهائی‌که سوپاپ در سر سیلندر است، در سرسیلندری می‌باشد و چنانچه سوپاپ‌ها در بدنه واقع باشد تنها شمع در سرسیلندر پیچ می‌شود.
در سر سیلندر حفره‌هائی وجود دارد که بعد از پیچ شدن مقابل سوراخ‌های بدنه قرار می‌گیرد وآب ازین حفره‌ها و در اطراف محفظه انفجار و سوپاپ‌ها و شمع‌ەا جریان پیدا می‌کند و پس از خنک نمودن این نقاط آب گرم از بالای سرسیلندر از مجرای ترموستات گذشته از طریق شیلنگ بالا وارد رادیاتور می‌شود.
کلیه سرسیلندرها قبلاً از چدن ساخته می‌شود اما امروزه آنرا مانند بدنه سیلندر برخی از آنها از آلومینیم یا ترکیباتی از آن به‌طور آلیاژ می‌سازند. این قبیل سرسیلندرها حرارت محفظه انفجار را بهتر به آب دستگاه خنک کننده منتقل می‌کنند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید