پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرنگ Syringe


وسیله‌ای است شبیه تلمبه برای تزریق‌دار و یا برخی مایعات داروئی به بدن. سرنگ شامل یک تیوب که معمولاً از پلاستیک است. تزریقات با سرنگ ممکنست زیرپوستی، داخل رگ یا داخل عضله باشد.
به‌‌نظر می‌رسد که برای نخستین بار سرنگ در قرن پانزدهم در ایتالیا ابداع گردید اما کاربرد عملی آن د رچندین قرن بعد صورت گرفت. در ۱۶۵۷ دو تن انگلیسی ۱) کریستوفرورن WREN (۱۷۲۳ ـ ۱۶۳۲) ۲) رابرت بویل به سرنگ و کاربرد آن تکامل بخشیدند. در قرن هفدهم یکنفر جراح فرانسوی در روزگار لوئی چهاردهم (۱۷۱۵ ـ ۱۶۳۸) در ارتش فرانسه نوعی سرنگ اختراع کرد که شبیه سرنگ‌های کنونی بود.
نخستین سرنگ واقعی را چارلز پراواز فیزیکدان فرانسوی در ۱۸۵۳ اختراع کرد. در حدود همان زمان الکساندروود اسکاتلندی یک وسیله (سرنگ) برای تمیز کردن زخم با مکش چرک‌های زخمی اختراع کرد. فرگاسون انگلیسی سرنگی شیشه‌ای ساخت. همه سرنگ‌های شیشه‌ای را مردی به‌نام لوئر در ۱۸۹۶ از مردم فرانسه که خطر عفونت و آلودگی را کاست ابداع کرد.
امروزه سرنگ عمومیت فراوانی یافته و به‌صورت یک‌بار مصرف در آمده زیرا اگر کسی به بیماری مسری دچار بوده باشد و سرنگ را برای آن شخص بکار برده باشند سبب آن بیماری مسری در شخص دومی که از آن سرنگ استفاده می‌شود، می‌گردد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید