چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اسلام‌گرایان مترقی


اسلام‌گرایان مترقی
کتاب «اسلام گرایان مترقی» اثر «ولید محمود عبدالناصر» که به تازگی توسط مرکز مطالعات سیاسی الاهرام در قاهره منتشر شده، درباره جنبش‌های فکری و مدنی‌ا‌ی است که انقلاب اسلامی‌۱۹۷۹ ایران را رقم زدند.
این کتاب که توسط ولید محمود عبدالناصر استاد مطالعات اسلام شناسی و جامعه شناسی دانشگاه قاهره نوشته شده، تلاش می‌کند ابعاد اجتماعی و فکری انقلابیون ایران را که در نهایت توانستند انقلاب ۱۹۷۹ را به سرانجام برسانند، بررسی کند و چگونگی نفوذشان در جامعه ایران آن دوره را مورد بررسی قرار دهد.
نویسنده همچنین تلاش می‌کند دلایل دیدگاه‌های مخالف انقلابیون، علل انشقاق جنبش‌ها و احزاب ایرانی در دهه هشتاد میلادی و چگونگی برخورد آنان در جامعه ایران را مورد بررسی و نقد قرار دهد.
در ادامه عبدالناصر خواننده را با خود تا زمان حال می‌آورد و تحولات و دگرگونی‌های جنبش‌های سیاسی ذکر شده را برای وی مورد بررسی قرار می‌دهد.
در ابتدای کتاب نویسنده منظور خود را از مفهوم اسلام‌گرایان مدرن بیان می‌دارد و تعریفی از این اصطلاح ارائه می‌دهد. به اعتقاد عبد الناصر برای اسلام‌گرایان مدرن تعریفی جدید برای نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند که بر توزیع عادلانه حکومت، ثروت و فرهنگ به عنوان سه اصل اساسی دین و مذهب مبتنی است.
هر کدام از این اصول خود پیوندی با سازمان‌های اجتماعی، زیر بناهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد که اسلام‌گرایان مدرن تلاش می‌کنند، همواره میان آنها وحدت بر قرار کنند. به اعتقاد عبدالناصر این اصول همانند یک رشته به هم پیوند می‌خورند که در نهایت رهبران و ملت را به هم متصل کرده و باعث تکاپویی در فکر و حرکت رو به جلوی اجتماعی نیز می‌شود.
کتاب اسلام‌گرایان مترقی با استقبال خوب دانشگاهیان و دانشجویان مصری مواجه شده و قرار است به همین مناسبت نویسنده این کتاب در جلسه‌ای در دانشگاه قاهره برای نقد و بررسی کتابش شرکت کند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید