پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سیستم های اشتراک در اینترنت


سیستم های اشتراک در اینترنت
حتماً تا به حال شنیده اید که افرادی موفق می شوند از طریق اینترنت، فیلم یا آلبوم های موسیقی را دانلود کنند. مسلماً این سئوال برای شما پیش آمده است که این موضوع چگونه امکان پذیر است. در اکثر موارد این افراد از سیستم های اشتراک فایل استفاده می کنند. معمولاً به اشتراک گذاشتن فایل ها از مدل - peer - to peer و نه از مدل cliem-server در شبکه پیروی می کنند. در این مدل فایل ها از روی کامپیوترهای شخصی افراد منتقل و یا بر روی آنها ذخیره می شوند. افرادی که از این نوع سیستم ها استفاده می کنند، ممکن است در حال دریافت یا ارسال فایلی باشند و گاهی نیز ممکن است این دو فعالیت به طور همزمان انجام گیرد. در این سیستم ها وقتی شما فایلی را به اصطلاح دانلود (دریافت) می کنید، باید حتماً فایل یا فایل هایی را برای آپلود (ارسال) در اختیار سیستم قرار دهید. البته این موضوع ممکن است خوشایند کاربر نباشد که بسیاری از این سیستم ها اشتیاق این کار را با بالا بردن سرعت دریافت در کاربران ایجاد می کنند.
Napster، یک سیستم سرویس متمرکز، اولین و اصلی ترین ابزار محبوب و پرطرفدار در زمینه اشتراک فایل بود. Napster تنها مختص فایل های موزیک از نوع mp۳ بود و پس از مدتی توسط صاحبان صنعت موسیقی دنیا به طور قانونی تعطیل شد. قبل از به وجود آمدن این مشکلات قانونی، Napster برای خود جایگزین ها و رقبایی پیدا کرد. conm-ella، یک شبکه نامتمرکز، به وجود آورد. این سیستم غیرمتمرکز، یک سرویس با کد کاملاً باز بود و به کاربران اجازه جست وجو برای تقریباً همه نوع فایلی (و نه فقط mp۳) را می داد. این سیستم تهدید و رقیب نسبتاً جدی برای سیستم های متمرکز بود. منظور از سیستم نامتمرکز، سیستمی است که محدود به افراد یا محل های خاصی برای سرورها نیست و هر فردی در این سیستم ها می تواند به عنوان سرور عمل کند. بنابراین سیستم، توسعه بیشتری یافته و با از کار افتادن یک سرور، سیستم از کار نمی افتد. اکثر نرم افزارهای اشتراک فایل از این دو سیستم استفاده می کنند. Napster، اکنون با رفع مشکلات قبلی و با شارژ کاربران خود می تواند به طور قانونی به فعالیت خود ادامه دهد. امروزه برنامه های اشتراک فایل زیادی به وجود آمده اند و این تنوع را می توان در وجود سیستم عامل های مختلف، شبکه های متفاوت و امکانات و قابلیت های گوناگون این نرم افزارها جست وجو کرد. اما نکته ای که برای کاربران همه این برنامه ها مشترک است، تبلیغات ملال آور و برنامه های مزاحم است که همراه با این برنامه ها ممکن است نصب شوند.
یکی از جالب ترین و پرطرفدارترین این برنامه ها، سیستم edonkey۲۰۰۰ است که براساس همان مدل peer-to-peer کار می کند. این سیستم از پروتکل انتقال فایل Mnltisontce استفاده می کند. به این معنی که منابع فایل ها در هر لحظه می توانند صد ها یا هزاران نفر باشند و کاربر می تواند همزمان از چند کاربر دارای منبع در دریافت فایل استفاده کند. این سیستم نیز یک شبکه نامتمرکز است. دو نوع برنامه به این شبکه می تواند متصل شود: برنامه کاربر و سرور.
برنامه کاربر، استفاده کنندگان را به شبکه برای به اشتراک گذاشتن و دریافت فایل هایشان متصل می کند و سرور ها نقش نقاط اصلی برای اتصال کاربران را بازی می کنند.
البته تمام فایل ها روی این سرور ها قرار نمی گیرند بلکه فقط نقش سرویس دهنده اتصال را دارند.
edonkey از یک تابع درهم سازی برای شناسایی فایل ها استفاده می کند. استفاده از این تابع باعث می شود تا فایل ها با نام های متفاوت اما با ماهیت یکسان شناخته شوند. بنابراین فایل ها برای شناسایی در شبکه، به نام وابسته نیستند. از دیگر ویژگی های این شبکه، تقسیم بندی فایل ها است. بنابراین فایل قبل از کامل شدن نیز می توانند به اشتراک گذاشته شوند و فقط قسمتی از فایل که موجود است می تواند ارسال شود.
این ویژگی سرعت توزیع فایل در شبکه را به شدت افزایش می دهد. از آنجا که این سیستم، یک سیستم نامتمرکز است، می تواند سرور های زیاد و متنوعی داشته باشد. به علت تغییر و تحولات در سرور ها، کاربران در هر بار اتصال به شبکه لیست قبلی سرور های خود را به روز (update) می کنند. در این سیستم، کاربران می توانند هزاران مگابایت از اطلاعات خود از قبیل تصاویر سی دی، ویدئو، بازی و نرم افزار ها را نیز به اشتراک بگذارند. برای بالا رفتن سرعت جست وجو نیز آخرین نتایج جست وجو ها در قالب فایلی به نام ed۲k نگهداری می شود. Media VAMP, Shareaza, MLDonkey, eMule نرم افزار های معروفی هستند که با این شبکه کار می کنند.
منبع : P۳۰World Forums


همچنین مشاهده کنید