شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چرا افراد خوش بین موفق ترند؟


چرا افراد خوش بین موفق ترند؟
«اگر قرار باشد جمله‌ای را انتخاب کنم تا با آن تمامی ‌پند و اندرزم را بیان کرده باشم، فقط خواهم گفت: هرگز نگــذار افکار بد به ذهنت راه یا‌بد!» کنفوسیوس
آیا شما از جمله افرادی هستید که مغلوب احساس‌شان می‌شوند و یا جزو افرادی هستید که با فکر و درایت بر احساس‌شان کنترل دارند؟
نمی‌دانم شما جز افراد خوش‌بین هستید یا نه، اما اگر در اطرافتان با افراد خوش‌بینی سروکار داشته باشید و نگاهی به‌خصوصیات و ویژگی‌های اساسی این افراد بیندازید، درمی‌یابید که رمز موفقیت و بشاش بودن این افراد در نوع نگاه آنها به زندگی و مسائل پیرامونشان و همچنین کنترل آنها برافکار و احساس‌شان است، زیرا این افراد به‌خوبی به این امر واقف‌اند که سرنوشت زندگی‌شان فقط به‌دست خودشان رقم می‌خورد و خود حاکم بر سرنوشت‌شان هستند و نه محکوم به سرنوشت‌شان.
آنها می‌دانند که در این دریای پرتلاطم زندگی، خود سکاندار کشتی‌شان هستند و به‌خوبی می‌دانند که چگونه کشتی زندگیشان را در جز و مد زندگی با دیدی باز به افقی زیبا و دلنشین که سرشار از انرژی مثبت است به جلو هدایت کنند. اگر شما هم مایلید که بر سرنوشت و بر امور زندگی خود مسلط باشید، پس باید بدانید که بایستی ابتدا از خودتان شروع کنید ( از کوزه همان برون تراود که در اوست)؛ بدین‌منظور بایستی بیش از پیش بر خود و به‌خصوص بر احساس‌تان کنترل داشته باشید. زمانی که اراده می‌کنید خود حاکم بر زندگیتان باشید، دیگر مثل توپ در زمین بازی زندگی به این‌سو و آن‌سو پرتاب نخواهید شد، و در این زمان است که دیگر احساس مستأصل بودن و فنا شدن در وادی زندگی را نخواهید داشت.
فرد خوش‌بین آن‌طور که دوست دارد و احساس می‌کند رفتار می‌کند (البته در چهارچوب رفتاری عاقلانه و انسانی) صرف‌نظر از اینکه دیگران چه می‌گویند، چه می‌کنند و یـــا اوضاع و احوال چگونه است، چرا که اینگونه افراد به‌خوبی می‌دانند که عظمت، شکوه و زیبایی زندگی و نوع حیات آنها در نگاه و دید آنهاست چرا که زندگی زیباست و خداونــد متعـــال - خالق او – تمامی ‌این زیبایی‌ها را در اختیار اشرف مخلوقاتش قرار داده که البته برای درک و لمس این زیبایی‌ها باید حس و حال دیگری داشت و داشتن این حس و حال اکتسابی است و باید آن را فرا گرفت.
البته به‌ نظر می‌آید که خوش‌بین بودن و رضایتمندی از زندگی با مسائل و مشکلاتی که در زندگی با آن روبه‌رو هستیم، کمی‌دور از ذهن باشد، اما با صبر و شکیبایی و با علم به اینکه خوشبختی و سعادت انسان در گرو خواست و اراده اوست و بستگی به طرز فکر او دارد، می‌توان داشتن حس خوب را در خویشتن تقویت کرد و نگذاشت سختی‌های زندگی ما را از پا درآورد و بازنده زندگی کند. به‌عنوان مثال بهتر است در هر شرایطی که قرار می‌گیرید به‌جای اینکه عجولانه و بدبینانه تصمیم بگیرید بــــا خودتان کمی‌ خلوت کنید و جنبه‌های مثبت و منفی آ ن را بسنجید و بعد واقــع‌بینــانــه - نـــــه عجولانه - تصمیم بگیرید. به‌جای اینکه در سختی‌ها احساس یاس و درماندگی کنید می‌توانید با کمی‌تامل بر اوضاع و احوال آن‌طور که مایلید تاثیر‌گذار باشید.
اگــر موفق به انجام این کار شدید بدانید که قدمی ‌بزرگ برداشته‌اید. البته برداشتن عینک بدبینی و تبدیل آن به عینک خوش‌بینی زمان می‌برد و مسلما فرد تمایل دارد از عینک قبلی که به آن عادت کرده، استفاده کند، اما سعی کنید که خود را به عینک جدید عادت دهید و بدانید که فقط با عینک خوش‌بینی است که می‌توان کمتــر احساس نگـــرانی، عدم‌اطمینان، یاس و درماندگــی کرد. پس بکوشیم تا عظمت نگــــاه خود را دریابیم و با انرژی مثبتی که در ما نهفته شده است با انرژی موجود در کائنــــات، هم‌آهنگ و هم‌آواز شویم.

فاطمه خداکرمی
منبع : همشهری انلاین


همچنین مشاهده کنید