پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نوزادان را از شیر مادر محروم نکنید


نوزادان را از شیر مادر محروم نکنید
تغذیه با شیر مادر، از جمله رفتارهایی است که برخی مادران آن را به فراموشی سپرده و اصرار دارند که به بهانه های واهی، فرزندان خود را با غذاهای مصنوعی سیر کنند. در حالی که محروم کردن فرزند از تغذیه با شیر مادر، علاوه بر اینکه می تواند با بروز بیماریهایی همراه باشد، موجب کمرنگ شدن احساسات مادری نیز می شود.
براساس گزارش های رسمی وزارت بهداشت، حدود ۷۵درصد مادران کشور، تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا شش ماهگی برای فرزندان خود رعایت نمی کنند. این در حالی است که شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر به عفونت ادراری مبتلا می شوند.
این بیماری (عفونت ادراری) در دختران شایع تر از پسران است و علائم آن در سنین مختلف متفاوت است. به طوری که در دوران نوزادی این علائم می تواند به صورت شیر نخوردن، زردی و بی قراری بروز کند و از یک ماهگی تا پایان سه سالگی این علائم به صورت دردهای شکمی، یبوست و استفراغ ظاهر می شود. این بیماری بعد از دوران شیرخوارگی بیشتر به صورت سوزش ادرار، تکرر ادرار، عدم کنترل ادرار و ادرار اورژانسی است.
به گفته دکتر غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، برای تکامل رشد طبیعی کودکان، لازم است تا پایان دوسالگی از شیر مادر استفاده شود.
این فوق تخصص گوارش اطفال می افزاید: در صورت تمایل کودک به ادامه دادن تغذیه با شیر مادر در سنین بیشتر از دو سال، خوردن شیر مادر جای نگرانی ندارد.
خاتمی با اشاره به اینکه در صورت تمایل کودک به خوردن شیر مادر، نباید اصرار در گرفتن کودک از شیر مادر داشت، می گوید: بین کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند و کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند، از نظر قد و اندازه دور سر هیچ تفاوتی ندارند، تنها تفاوت در این است که کودکانی که شیر خشک می خورند بعد از سه ماهگی بیشتر چاق می شوند.
وی تأکید کرد: تا زیر شش ماهگی تمام کودکان چه کودکان لاغر و چه چاق فقط باید از شیر مادر تغذیه کنند و هیچ نوع غذای کمکی به کودک نباید داده شود.
از سوی دیگر، دکتر محمدرضا سعادت (فوق تخصص گوارش کودکان)، ضمن هشدار نسبت به بالا بودن خطر ابتلا به اسهال در کودکانی که از تغذیه با شیر مادر محروم می شوند، تغذیه نشدن کودکان با شیر مادر را با افزایش خطر بقاء و سلامت کودکان مرتبط می داند و می افزاید: کودکانی که با تغذیه ای غیر از شیر مادر رشد می کنند، از ضریب هوشی پایین تری در مقایسه با کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، برخوردارند.
به گفته این فوق تخصص گوارش کودکان، بررسی ها نشان می دهد خطر ابتلا به اسهال در نوزادانی که در شش ماه اول تولد از تغذیه با شیرمادر محروم می شوند، ۱۵برابر بیشتر از کودکانی است که از شیر مادر تغذیه می کنند.
گفتنی است در حال حاضر تغذیه با شیر مادر، سالانه از مرگ بیش از ۷میلیون کودک در جهان پیشگیری می کند. ضمن اینکه تغذیه با شیر مادر، امکان ابتلا به عفونتهای تنفسی را تا ۵برابر و احتمال مرگ و میر ناشی از این بیماریها را تا چهار برابر کاهش می دهد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید