پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تولد رقابت‌های پارالمپیک


تولد رقابت‌های پارالمپیک
سال ۱۹۴۸، «سرلودوینگ گوتمن» مسابقه‌هایی را بین معلولان آسیب‌های نخاعی جنگ جهانی دوم در شهر «استوک مندویل» انگلستان سازماندهی کرد.
چهار سال بعد ورزشکاران معلول هلندی نیز در این بازی‌ها شرکت کردند و یک جنبش بین‌المللی شکل گرفت. بازی‌های المپیک معلولان برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در رم برگزار شد که امروز آن را پارالمپیک می‌نامیم.
در بازی‌های ۱۹۷۶ تورنتو، دیگر گروه‌های معلولان نیز اضافه شدند و فکر ادغام گروه‌های مختلف معلولان در مسابقه‌های بین‌المللی مطرح شد. در همین سال اولین دوره بازی‌های زمستانی پارالمپیک نیز در سوئد برگزار شد.
امروزه بازی‌های پارالمپیک مهم‌ترین رویداد ورزشی معلولان است که ۶ گروه گوناگون معلولان در آن حضور دارند. در این بازی‌ها عملکرد موفقیت‌آمیز معلولان مهم است نه معلولیت آنها. این نهضت از بدو تولد تاکنون رشد چشمگیری داشته است. تعداد ورزشکاران از ۴۰۰ نفر از ۲۳ کشور در سال ۰۶۹۱ به ۳۸۰۶ ورزشکار از ۱۳۶ کشور جهان در سال ۲۰۰۴ افزایش یافته است.
بازی‌های پارالمپیک همزمان در سال بازی‌های المپیک برگزار می‌شود. از بازی‌های ۱۹۸۸ «سئول» و بازی‌های زمستانی ۱۹۹۲ در «آلبرتویل» تاکنون بازی‌های المپیک و پارالمپیک در یک محل برگزار شده‌اند.
در رقابت‌های امسال نیز پکن علاوه بر رقابت‌های المپیک، میزبان رقابت‌های پارالمپیک نیز خواهد بود.

علی کهن‌نسب
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید