جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بلیتی مجانی برای سفر به تاریخ


بلیتی مجانی برای سفر به تاریخ
مرد اسطوره‌ای شش‌هزار ساله‌ ایرانی که تا به حال نامی از او نبود و کسی او را نمی‌شناخت، پا به عرصه وجود گذاشت... چطور؟!‌ اگر عجله نکنی کاملاً متوجه می‌شوی که چه اتفاقی افتاده است.
هیچ‌وقت شده آرزو کنی جاودانه شوی؟ اگر یک روز دارویی به تو بدهند و بگویند این را بخور تا جاودانه شوی، چه‌کار می‌کنی؟ آن دارو را می‌خوری؟
شش‌هزار سال پیش در سیَلک(کاشان) پسری زندگی می‌کرد که آن زمان هم‌سن‌و‌سال شما بود. او در مدرسه موبدان تعلیم می‌دید. او یک روز به‌طور اتفاقی دارویی نوشید که ناخواسته جاودانه شد و این تازه اول ماجراست!
اسم این پسر جاودانه و قهرمان رمان «اَشوَزْدَنگهه» است. اصلاً تعجب نکن و فکر نکن که این چه اسم عجیب و غریبی است! چند بار که با دقت و بلند با خودت تکرار کنی دیگر محال است که آن را فراموش کنی؛ تا اگر خواستی به دوستانت نام این مرد اسطوره‌ای را بگویی، که اتفاقاً نام کتاب هم هست، تپق نزنی!
البته او در این جاودانگی تنها نیست و دو جادوگر سیاه به نام‌های «شاماش شوموکین» و شاگردش «هومبانیگاش» نیز به‌همراه او جاودانه می‌شوند؛ سه جاودانه رقیب که تاریخ ایران زمین را با ماجراهایی طی می‌کنند و البته جریان روبه‌رو‌شدن این جادوگران و ستیزها و تعقیب و گریزهای آنها به شیوه‌ای کاملاً تازه نوشته شده است. حالا خودت فکرش را بکن که ماجرای «این پسر شش‌هزارساله ایرانی!» چه می شود.
این کتاب آنقدر پرماجرا و پرکشش است که وقتی با آن همسفر شوی، در واقع انگار یک بلیت تقریباً مجانی (قیمت این بلیت در آخر همین مطلب آمده است!) و مهیج برای بررسی تمام دوران تاریخ ایران را به‌دست آورده‌ای و آن‌وقت رازهای بسیاری برایت آشکار می‌شود.
نکته دیگر این داستان، که آن را از دیگر داستان‌ها جدا می‌کند، خطی‌نبودن ماجراهای آن است، یعنی دوره‌های تاریخی مثل پازل درهم ریخته‌اند و از نظر زمانی، روال منظم و معمول تاریخی را ندارند که این خودش یکی دیگر از جذابیت‌های داستان اشوزدنگهه است.
نویسنده این کتاب در مصاحبه‌ای گفته است که امیدواراست از این به بعد اشوزدنگهه، «اسطوره هم‌اکنون» ایرانی‌ها بشود و با سوپرمن، بت‌من و مرد عنکبوتی پهلو بزند...
باید دید که مخاطبان نوجوان هم چنین نظری خواهند داشت، یا نه؟ این کتاب از دل مهم‌ترین و کهن‌ترین کتاب‌های برجا‌مانده‌ ایرانی، تاریخی و باستانی متولد شده است. اشوزدنگهه، مردی فاضل و صاحب اندیشه است که برخی دستنوشته‌های فلسفی‌اش در پایان فصل‌ها به‌طور پراکنده آمده‌اند تا ما را به عمق اندیشه‌های ارزشمند او آگاه سازند و به‌عنوان متن‌هایی به‌یادماندنی از او همواره در ذهن ما باقی بمانند.
این مرد ، که هر سال فقط یک روز پیر می‌شود، در مسیر زندگی‌اش بارها با افراد ناپاک نبرد می‌کند؛ بارها شاهد ظلم حاکمان است؛ بارها می‌بیند که انسان‌ها را به دلیل حق‌گویی و حق‌جویی به دار می‌آویزند وخود نیز بارها در برابر ظالمان و به نفع مظلومان درگیر ماجراهایی می‌شود.
آرمان آرین، نویسنده این کتاب، همان نویسنده سه جلدی «پارسیان و من» است که در ادامه بازآفرینی خلاق اسطوره‌ها و شخصیت‌های کهن ایرانی نظیر کاوه، رستم و کوروش در آن مجموعه، اکنون دست به خلق یک اسطوره‌ کاملاً متفاوت و جدید ایرانی زده است.
اَشوزدنگهه (اسطوره هم‌اکنون)
▪ نویسنده: آرمان آرین
▪ ناشر: موج
▪ چاپ اول: بهار ۱۳۸۷

کتایون تجلی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید