شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ اوت ۱۹۵۳ ـ تشکیل کابینه کودتا ، ملاقات کرمیت روزولت با شاه ومطالبی که بعدا در زمینه بر اندازی انتشار یافت


۲۳ اوت ۱۹۵۳ ـ تشکیل کابینه کودتا ، ملاقات کرمیت روزولت با شاه ومطالبی که بعدا در زمینه بر اندازی انتشار یافت
۲۳ اوت ۱۹۵۳ (اول شهریور ۱۳۳۲) سرلشکر زاهدی کابینه خود را که در آن علی امینی وزیر دارایی بود و بسیاری آن را کابینه کودتا می خوانند تشکیل داد و به بسیاری از کسانی که به او در رسیدن به قدرت یاری داده بودند مقام و منصب و امتیازهای متعدد داد.
در همین روز، کرمیت روزولت مامور ارشد "سیا" که از او به عنوان یکی از مجریان اصلی طرح براندازی حکومت دکتر مصدق نام می برند با شاه ملاقات کرد.
طبق بعضی نوشته ها ، گویا شاه در این ملاقات از کرمیت روزولت که او را به قدرت باز گردانده بود سپاسگزاری کرده بود. در همین روز، روزنامه هایی که پس از فرار شاه ، مطالبی بر ضد او نوشته بودند توقیف شدند. روزنامه های حزب توده و نشریات احزاب هوادار دکتر مصدق که از ۲۹ مرداد تعطیل شده بودند. نشریات حزب توده به صورت زیر زمینی چاپ و توسط اعضای جوان این سازمان در ساعات شب به خانه ها انداخته می شدند و یا به طریق غیر علنی توزیع می گردیدند.
از آنجا که براندازی ۲۸ مرداد سرآغاز عملیات مشابه و متعدد دیگر بود و دگرگونی وسیع به وجود آورد و سرنوشت ملتهای مربوط را تغییر داد ، تا کنون کتب و رسالات و مقالات فروان نوشته شده است که هیچکدام کامل و برخی نیز صادقانه نبوده و یاباهدف توجیه عمل و یا دادن نشانی نادرست منتشر شده اند.
دونالد ویلبرdonald wilber مامور اسبق سیا در منطقه خاورمیانه نیز در این زمینه در سال ۱۹۸۶ کتابی منتشر ساخته و به عملیات طرح tp- ajax اشاره کرده است.
به نوشته ویلبر ، پیروزی عملیات ۲۸ مرداد بر حسب شانس بود ، زیرا پس از شکست عملیات ۲۵ مرداد و دستگیری سرهنگ نصیری و چند افسر دیگر که ماموریت داشت هنگام ابلاغ حکم نخست وزیری زاهدی به دکتر مصدق ، وی را دستگیر کند روزولت از ادامه آن مایوس شده بود و جریان را به واشنگتن خبرداده بود و تصمیم به خروج فوری از ایران گرفته بود که مسئولان اینتلیجنس سرویس انگلستان و چند عامل ایرانی مانع شدند و اصرار به ادامه عملیات کردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید