پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پدیده های مرموز


پدیده های مرموز
علم ابزاری قوی است اما میزان علم کنونی بشر هنوز قادر به توجیه همه چیز نیست. در نوشتار زیر به چندمورد از این موارد می پردازیم: ارواح از دیر باز آمد و شد ارواح مردگان در فرهنگ عامه مردم وجود داشته است. بسیاری از مردم گفته اند اشباح سایه مانند غریبه و یا ارواح عزیزان از دست رفته خود را مشاهده کرده اند. هرچند برای وقوع این حالات دلایل علمی محکمی وجود ندارد، اما شاهدان عینی موثق و قابل اعتماد همچنان این ارواح و اشباح را می بینند، از آنها عکس می گیرند و حتی با آنها ارتباط برقرار می کنند. محققان عالم ارواح امیدوارند روزی بتوانند ثابت کنند که مردگان می توانند با زندگان ارتباط برقرار کنند و برای این راز پاسخی نهائی بیابند. ناپدید شدنهای مرموز مردم ممکن است به دلایل مختلف ناپدید شوند. اکثر آنها کسانی هستند که از خانه و کاشانه خود فرار می کنند. برخی از آنها قربانی حوادث می شوند، تعداد کمتری ربوده و یا کشته می شوند، اما اکثر آنها بالاخره پیدا می شوند. اما در مورد کسانی که واقعا ناپدید می شوند و به اصطلاح غیبشان می زند اینطور نیست. اصلا بعضی ها بدون آنکه رد یا اثری از آنها باقی بماند گم می شوند. وقتی افراد مفقود شده پیدا می شوند معمولا این کار از طریق تحقیقات پلیسی و یا اعتراف مجرمان صورت می گیرد.
اما در برخی موارد از گم شدن ناگهانی افراد هیچ سرنخی وجود ندارد و نه پلیس قادر به حل معما است و نه علم پزشکی قانونی. الهام و پیش آگاهی دل نام این پدیده را چه الهام و پیش آگاهی دل بگذاریم، چه حس ششم و یا هر چیز دیگری، همه ما احتمالا دست کم یک بار آن‌را تجربه کرده ایم. البته اغلب اوقات وقتی چیزی به اصطلاح “به دل کسی برات” می شود، بعد معلوم می شود که پیش بینی آن فرد اشتباه بوده است. مثل مسافران هواپیماهایی که به هنگام نقص فنی به دلشان برات شده که هواپیما سقوط کرده و آنها کشته خواهند شد، اما چنین نشده است. اما گاهی به نظر می رسد که اینگونه پیش آگاهی ها و الهامات قلبی به واقع درست است. روانشناسان خاطر نشان می کنند که مردم بطور غیرارادی با قوای عادی که دارند بی آنکه متوجه باشند در مغز خود از جهان اطراف خود اطلاعات ضبط می کنند و بعد در مواقعی احساس می کنند بی آنکه راجع به موضوعی مطالعه و یا تحقیق کرده باشند آن‌را می دانند. اما اثبات علل علمی موارد مختلف الهام و پیش اگاهی دل واقعا دشوار است و روانشناسی تنها ممکن است بخشی از پاسخ این مسئله باشد. پا گنده دهها سال است که هر از گاهی مردم در سراسر آمریکا ادعا می کنند جانوران بزرگ و انسان نمایی را دیده اند که بدنی پر پشم دارد.
این جانور به پا گنده )Bigfoot( معروف شده است. به رغم اینکه این موجود در صورت وجود داشتن باید دارای جمعیت زیادی باشد، اما هنوز که هنوز است حتی یک جسد از جنس آن هم پیدا نشده است. تا کنون هیچ شکارچی ای نتوانسته یکی از این پا گنده ها را شکار کند و تا کنون هیچ خودرویی با آنها تصادف نکرده است. در نبود شواهد و مدارک محکم مانند استخوان و دندان، مدعیان وجود پا گنده مجبورند به گفته های شاهدان عینی و عکسها و فیلم های تاری استناد کنند که گفته می شود از این موجودات گرفته شده است. بطور منطقی غیرممکن است که بطور کلی وجود این موجود و همچنین وجود هیولای دریاچه “لاچ نس” در اسکاتلند را نفی کنیم، چرا که ممکن است اینگونه موجودات واقعا وجود داشته باشند اما دور از چشم ما زندگی می کنند. صدای شهر تائوس برخی از ساکنان و مسافران شهر کوچک تائوس در نیومکسیکو، سالها است که از وجود صدایی ضعیف و مزموز همهمه مانند در فضای این شهر بیابانی به ستوه آمده و یا گیج شده اند.
این صدا دارای فرکانسی پائین است و عجیب آنکه تنها دو درصد از مردم شهر گفته اند این صدا را می شنوند. برخی علت آن‌را مولدهای اصوات غیرطبیعی می دانند و برخی دیگر می گویند موضوع فقط تلقین عمومی است و یا اینکه مولد این صدا منبعی است در راستای اغراض خرابکارانه قرار دارد. اما این صدا را هرچه که نامگذاری کنیم، طبیعی و یا غیر طبیعی، هنوز هیچ کس قادر نبوده منبع این صدا را پیدا کند.

ترجمه: مهشید بابایی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید