سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ماجراهای هنری زلزله و تام سایر


ماجراهای هنری زلزله و تام سایر
احتمالا‌ نام فرانچسکا سایمون برای بسیاری از علا‌قه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان آشناست؛ به‌خصوص کسانی که این روزها ماجراهای <هنری زلزله> را دنبال می‌کنند، حتما فرانچسکا سایمون را به یاد می‌آورند. این نویسنده انگلیسی که با همسر و پسرش در لندن روزگار می‌گذراند، امروزه به‌واسطه کارهای پرخواننده‌ای که نوشته است، یکی از نویسندگان شناخته‌شده و مطرح به حساب می‌آید و در میان کودکان نیز طرفداران زیادی دارد.
<هنری زلزله> مجموعه‌ای ۱۰ جلدی از سایمون است که شخصیتی داستانی به همین نام، در راس شخصیت‌های داستان‌های او قرار دارد؛ کودکی شیطون و بازیگوش که بچه‌ها او را دوست دارند و تمام اتفاقات داستان حول شخصیت او می‌چرخد.
به تازگی دو کتاب دیگر از این مجموعه با نام‌های <هنری زلزله و ناهار روز عید> و <هنری زلزله و ماشین زمان> در سری کتاب‌های <فندق> انتشارات افق چاپ و منتشر شده است که اولی را آتوسا صالحی و دیگری را مژگان کلهر از شاعران و نویسندگان خوب کودکان و نوجوانان به فارسی برگردانده‌اند. این دو کتاب هر کدام ۸۴ صفحه دارند و با ویراستاری حسین فتاحی در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و بهای ۱۱۰۰ در دسترس علا‌قه‌مندان قرار دارند.
● ماجراهای تام سایر
نه‌تنها <ماجراهای تام سایر> بلکه اغلب آثار مارک توین نویسنده مشهور امریکایی به فارسی ترجمه شده و با استقبال خوب خواننده فارسی زبان نیز روبه‌رو شده است. <شاهزاده و گدا>، <ماجراهای هاکلبری فین> و <ژاندارک> از جمله این کتاب هاست. <ماجراهای تام سایر> که تاکنون توسط مترجمان مختلفی به فارسی برگردانده شده است، این بار دستمایه ترجمه محسن سلیمانی قرار گرفته و هفدهمین جلد از سری مجموعه <رمان های جاویدان جهان> نشر افق را به خود اختصاص داده است. این کتاب مارک توین که گویا آن را در ابتدا برای بزرگسالا‌ن نوشته تا به آنها شکل و شیوه حرف زدن و اعمال و رفتارشان را در کودکی یادآوری کند، با استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفته است و سلیمانی نیز که پیش از این کارهای خوبی برای نوجوانان ترجمه کرده، متن کوتاه شده <ماجراهای تام سایر> را برای این گروه سنی فراهم آورده است. خیلی ها <ماجراهای تام سایر> را برگرفته از زندگی خود نویسنده می‌دانند که به دلیل مرگ پدر، کودکی اش همراه با فقر و بی پولی سپری شده و مجبور بوده در همان روزهای کودکی به کارهای مختلفی همچون نجاری و شاگردی چاپخانه روی بیاورد. <ماجراهای تام سایر> ۱۹۰ صفحه وزیری دارد و با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و بهای ۳۰۰۰ تومان در سال جاری روانه بازار کتاب شده است.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید